اظهارنامه و کاربرد آن وکیل در قم رسول خیابانی

در برخی از شرایط ، ممکن است که نخواهیم یا نتوانیم در مراجع قضایی برای حق یا طلبی که از دیگری داریم ، اقامه دعوا کنیم . به همین دلیل ، قانونگذار در قانون آیین دادرسی مدنی ابزاری را پیش بینی کرده است . در واقع ، با استفاده از اظهار نامه ، می توانیم اظهاراتمان را به طرف مقابل انتقال دهیم و ایفای به تعهد را از وی بخواهیم ، بدون اینکه به دادگاه رفته و اقامه دعوا نماییم . ارسال اظهارنامه و حتی پاسخ به آن ، امری اختیاری است ؛ با این وجود مزایایی که استفاده از این ابزار دارد ، سبب شده است تا قانونگذار توجه ویژه ای به آن داشته باشد . بنابراین ، در این مقاله اینکه اظهارنامه چیست و اظهارنامه چه کاربردی دارد را مورد بررسی قرار می دهیم .

اظهارنامه چیست

بر اساس ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی هرکس می تواند قبل از تقدیم دادخواست ، حق خود را به وسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه نماید ؛ مشروط بر اینکه موعد مطالبه فرا رسیده باشد . بر اساس این ماده ، نیازی نیست که لزوما با مراجعه به دادگاه و اقدام قضایی حق و حقوق مان را مطالبه کنیم . بلکه با استفاده از اظهارنامه قضایی و بدون حضور در مراجع قضایی می توان به حق دست یافت . لذا در صورتی که از کسی طلبی داریم و آن شخص طلب ما را نمی پردازد و یا از انجام تعهدی که در برابر ما دارد خودداری می کند ، می توان بوسیله اظهارنامه ، این فرصت را به شخص داد که نسبت به پرداخت دین یا ایفای تعهدش اقدام کند . چه بسا همین اظهارنامه رسمی سبب حل مشکلات فراوانی شده و از هرگونه اقدام قضایی جلوگیری کند . از آن جهت که اظهارنامه یک ابزار قضایی است و از طرف دادگاه به مخاطب آن ابلاغ الکترونیکی می شود ، باید با بیانی محترمانه نگارش شده و حاوی مطالب تهدید آمیز نباشد . لذا اطلاع از نحوه تنظیم صحیح اظهارنامه واجد اهمیت فراوانی است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تنظیم اظهارنامه قضایی کلیک کنید . سابقا ، ارسال اظهارنامه از طریق تکمیل فرمی بود که افراد می توانستند از طریق مراجع قضایی تهیه کنند . اما امروزه با استفاده از درگاه خدمات الکترونیک قضایی و یا دفاتر خدمات الکترونیکی این امر امکانپذیر است . برای اطلاع از نحوه ارسال اظهارنامه الکترونیکی کلیک کنید .

خواندن  خیار غبن در معامله + اسقاط خیار غبن + غبن فاحش

اظهارنامه چه کاربردی دارد

همانطور که گفتیم ، اظهارنامه وسیله ای است که با استفاده از آن می توان حقی را مطالبه کرد ، قبل از اینکه اقدام به اقامه دعوا در دادگاههای دادگستری نمود . بر این اساس ، سایر کاربردهای اظهارنامه را می توان شامل موارد زیر دانست :
– هنگامی که کسی بعنوان مثال بدهی به ما داشته باشد ، می توان به موجب اظهارنامه حق را مطالبه نمود .
– هنگامی که کسی متعهد به انجام امری در برابر دیگری باشد ، می توان به موجب اظهارنامه ایفای تعهد را درخواست کرد .
– در مواردی که افراد می خواهند با هم صلح و سازش کنند نیز می توان با ارسال اظهارنامه این امر را به اطلاع طرف مقابل رساند .
– در صورتی که دلیلی برای اثبات ادعا و مراجعه به دادگستری وجود نداشته باشد نیز می توان با استفاده از اظهارنامه و دریافت پاسخ طرف مقابل ، به دادگاه مراجعه و به پاسخ طرف مقابل استناد نمود .
– زمانی هم که می خواهیم چیزی را به کسی تسلیم کنیم یا به عبارتی می خواهیم وفای به عهد کنیم اما طرف مقابل از پذیرش آن خودداری می کند ، می توان با استفاده از اظهارنامه این کار را انجام داد .
بعلاوه این موارد ، در برخی شرایط ، ارسال اظهارنامه لازم و ضروری است و لذا آگاهی از این موارد موضوع بسیار مهمی است که در مقاله موارد الزامی اظهارنامه به آن خواهیم پرداخت .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اظهارنامه و کاربرد آن ، به  سایت موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت گستر عادل تحت مدیریت رسول خیابانی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی مراجعه نمایید .

خواندن  توقیف پلاک خودرو + تعویض پلاک + فک پلاک

 

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها