• در صورت بروز تصادف ، مسئول پرداخت افت قیمت خودرو، راننده مسبب حادثه خواهد بود. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که خودرو زیان‌دیده صفر باشد یا خودرویی گران‌قیمت باشد. این افت قیمت  ماشین  چالش دیگری در کنار هزینه‌های تعمیر در زمان تصادف برای افراد به وجود می‌آورد که در این مقاله در مورد نحوه شکایت افت قیمت خودرو و میزان خسارت افت قیمت توضیح خواهیم داد.

افت قیمت خودرو چیست؟

کاهش قیمت و ارزش خودرو در اثر تصادف را افت قیمت  ماشین می‌گویند.

چه کسی مسئول  پرداخت افت قیمت ماشین است؟

به‌طورکلی به‌موجب ماده یک قانون بیمه اجباری  پرداخت خسارت هرگونه سانحه‌ ناشی از وسایل نقلیه و محمولات آنها از قبيل تصادم، تصادف، سقوط، واژگوني، آتش‌سوزي و يا انفجار يا هر نوع سانحه ناشي از وسایل نقلیه بر اثر حوادث غيرمترقبه  برعهده بیمه شخص ثالث است.

ولیکن خسارت ناشی از افت قیمت در تعهد هیچ‌کدام از شرکت‌های بیمه نبوده و پرداخت این خسارت باید از سوی راننده مقصر حادثه انجام شود!

طبق قانون بیمه شخص ثالث، سقف تعهدات خسارات مالی وارد شده به افراد زیان‌دیده بر اساس پوشش مالی بیمه‌نامه قابل‌جبران می‌باشد. در سال ۱۴۰۱ حداقل میزان تعهدات مالی بیمه‌نامه‌های ثالث از ۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود  و البته  در بیمه شخص ثالث ایران تا سقف  ۳۰۰ میلیون  تومان تعیین شده است.

محاسبه افت قیمت  چگونه  تعیین می‌شود؟

مراجع قضایی برای تعیین و ارزیابی میزان خسارات وارده و  افت قیمت خودرو، موضوع را به کارشناس ذی‌ربط در این زمینه ارجاع می‌دهند؛ زیرا که در  محاسبه میزان کاهش قیمت خودرو در تصادف چند عامل مهم تأثیر گذارند:

  • قیمت خودرو
  • سال ساخت خودرو
  • بخش آسیب‌دیده
  • خودرو داخلی یا وارداتی
  • سابقه خسارت
  • میزان خسارت
  • نیاز یا عدم نیاز به تعویض
  • رنگ‌شدگی و…

 

بیمه بدنه  با درنظرگرفتن پوشش‌های اصلی و پوشش‌های اضافی  که دارد کمک مهمی برای جبران خسارات وارد شده به‌وسیله نقلیه فرد مقصر،  می‌نماید.

خواندن  پیش فاکتور چقدر اعتبار قانونی دارد + تفاوت فاکتور با پیش فاکتور چیست

سقف تعهدات بیمه بدنه در پرداخت خسارت بر اساس پوشش‌های بیمه‌نامه بدنه بوده و در زمان خسارت شرکت بیمه بر اساس بیمه‌نامه شما خسارات وارد شده را جبران می‌کند.

افت قیمت به چه ماشین هایی تعلق میگیرد؟

به طور معمول افت قیمت خودرو شامل خودروهایی می‌شود که مدل خودرو کمتر از 5 سال باشد و خودرویی که  بیش از ۵ یا ۶ سال از  تولید آن گذشته باشد معمولاً افت قیمت برایش در نظر گرفته نمی‌شود

.البته این موضوع در مورد خودروهای خارجی فرق می‌کند؛ زیرا که خودروهای خارجی حتی بعد از 5 یا 6 سال، قیمت بالای خود را حفظ می‌کنند و اگر تصادف شدیدی برای آن‌ها رخ دهد، افت قیمت چشمگیری خواهند داشت.

عوامل مؤثر در محاسبه افت قیمت خودرو

  • مدل خودرو
  • سال و تنوع مدل موجود در بازار
  • رنگ خودرو
  • میزان کیلومتر کارکرد خودرو
  • میزان باقیمانده بیمه و درصد تخفیف بیمه خودرو
  • قسمت‌های رنگ‌شده یا تعویض‌شدن خودرو

 

پرداخت افت قیمت خودرو توسط بیمه امکان‌پذیر است؟

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث، تمامی هزینه‌های تعمیر و تعویض هر سانحه رانندگی از قبیل تصادف و یا تصادم و واژگونی و آتش‌سوزی و سایر سوانحی که در بیمه‌نامه آورده شده بر اساس نظر کارشناس، میزان خسارت محاسبه  و توسط شرکت بیمه پرداخت می‌‌گردد. اما خسارت ناشی از افت قیمت در تعهدات شرکت‌های بیمه نیست و تقریباً هیچ شرکت بیمه‌ای این مورد را تحت پوشش قرار نمی‌دهد و باید از طرف شخص مقصر پرداخت شود.

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث، بیمه شخص ثالث خودرو تا سقف پوشش مالی بیمه‌نامه عهده‌دار پرداخت خسارات مالی وارد شده به خودروی زیان‌دیده است که بر اساس قانون جدید تا سقف ۲۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ هم نیازی به کروکی نیست و  پرداخت خسارت بدون کروکی نیز خسارت توسط شرکت بیمه انجام می‌شود. اگر هم خود شما مقصر حادثه باشید می‌توانید از بیمه بدنه خودتان استفاده نمایید.

 پرداخت افت قیمت در خودرو نامتعارف چگونه است؟

خودروی نامتعارف، خودروهایی هستند که ارزش روز آن‌ها از نصف دیه ماه حرام مرد مسلمان بیشتر باشند  و مشمول قانون خودروی نامتعارف شده و خسارت اتفاق افتاده در تصادفات به این خودروها بر اساس میزان خودروی متعارف همچون پژو و دنا محاسبه شده و تعمیر و تعویض قطعات استفاده می‌شود.

همان‌طور که  قبلاً گفته شد باتوجه‌به قیمت بالای خودروی نامتعارف، شرکت‌های بیمه تمام هزینه‌ها و مخصوصاً افت قیمت ناشی از حادثه را پرداخت نمی‌کنند و  این موضوع باید از طریق پیگیری مالک خودروی زیان‌دیده جهت دریافت افت قیمت خودرو اقدام شود.

خواندن  توقیف پلاک خودرو + تعویض پلاک + فک پلاک

افت قیمت در خودروی خارجی

باتوجه‌به قیمت بالای خودروهای خارجی میزان افت قیمت خودروهای خارجی در تصادفات بیشتر از خودروهای داخلی است. ازاین‌رو در بیشتر تصادفات که خودروی خارجی خسارت قابل‌توجهی دارد مشمول افت قیمت شده که توسط کارشناس باتوجه‌به عوامل گفته محاسبه  و اعلام می‌شود.

 نحوه محاسبه افت قیمت ماشین شاسی خورده

افت قیمت خودروی شاسی خودره بسیار بالا می‌باشد؛ زیرا که شاسی از نقاط حساس اتاق خودرو است که در اگر شاسی‌کشی به‌صورت فنی و دقیق انجام نگیرد، از مقاومت و ایمنی خودرو کاسته خواهد شد.

افت قیمت در خودروی اتاق تعویضی

یکی دیگر از فاکتورها در قیمت خودرو، سلامت اتاق  است. افت قیمت در مورد قطعات بدنه  به این دلیل است که قطعه یدکی به لحاظ آلیاژ، پرس و نوع جوشکاری نقطه‌ای با وضعیت ابتدایی خودرو قابل‌مقایسه نیست؛ چراکه موم‌کاری و زیرسازی رنگ و رنگ رویه کیفیت قطعه فابریک و رنگ فابریک را ندارد که همین موضوع بر قیمت خودرو اثر جدی دارد. زنگ‌زدگی و اکسیده شدن قطعه یدکی از عوارض قطعات تعویضی و رنگ‌شده بر روی خودرو  می‌باشد

افت قیمت خودروی رنگ شده

از دیگر مواردی که  میزان افت قیمت خودرو در نظر گرفته می‌شود رنگ خودرو می‌باشد.

رنگ‌شدگی بر  کاهش قیمت خودرو  تأثیر مستقیم دارد و به همین لحاظ افت قیمت در خودروهای رنگ شده متفاوت است.

 مراحل شکایت مطالبه افت قیمت ماشین

پس از ثبت شکایت در دفتر خدمات قضایی. قاضی شورا  قرار کارشناسی را صادر کرده و بعد از پرداخت هزینه کارشناسی، کارشناس افت قیمت خودرو به بررسی پرداخته و میزان افت را محاسبه می‌کند. بعد از آن، مالک خودروی آسیب‌دیده، دادخواست مطالبه خسارت می‌کند.

توضیح آنکه  اگر میزان افت تا بیست میلیون باشد به شورای حل اختلاف ارجاع می‌گردد و اگر بالاتر از این مبلغ بود به دادگاه حقوقی محل تصادف ارجاع می‌شود.

چگونه خسارت ناشی از افت قیمت را محاسبه و دریافت کنیم؟

در  اغلب تصادفات رانندگی طرفین در میزان و  دریافت خسارت به توافق می‌رسند و خسارت کاهش قیمت خودرو را می‌بخشند و یا با مبلغ  با همدیگر تراضی می‌کنند. اما  درصورتی‌که طرفین به توافق نرسند  میزان این کاهش قیمت در شورای حل اختلاف بررسی و تأمین می‌گردد. پیشنهاد می‌شود که همیشه قبل از هر اقدامی از قانون جدید افت قیمت خودرو مطلع شوید.

مدارک لازم برای شکایت افت قیمت خودرو

 

  • کروکی تصادف
  • گزارش پلیس
  • مدارک شناسایی مالک و خودرو
خواندن  مراحل دریافت بیمه بیکاری چیست

 فاکتورهای مهم در محاسبه افت قیمت خودرو در تصادف

  •  خسارت وارد شده برای  کدام قسمت از ماشین بوده و نوع خسارت به چه صورت است.
  • آیا خسارت به بدنه وارد شده یا خیر؟
  • معاینه خساراتی وارده به قطعات بدنه خودرو، درب موتور  از لحاظ قطعات تعویضی و رنگ‌شدگی
  • آسیب به نقاط حساس مثل شاسی‌ها و سقف و ستون  یا به قسمت‌های دیگر مثل گلگیرهای جلو و درها باشد.
  • تصادف از ناحیه عقب خودرو اتفاق  یا قسمت عقب خودرو.

مهلت شکایت  برای افت قیمت خودرو

بهتر است  قبل از تعمیر خودرو  درخواست تأمین دلیل افت قیمت خودرو به شورای حل اختلاف مطرح کرد تا به دستور قاضی پرونده توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی شود.   پس از تعمیر کامل خودرو بعید است که کارشناس تصمیم درستی در خصوص افت قیمت ماشین بتواند به دادگاه بدهد.

بر اساس نظریه اداره حقوقی قوه قضائیه، پرداخت افت قیمت خودرو زیاندیده طبق نظر کارشناسی از محل بیمه نامه شخص ثالث در تعهدات شرکت بیمه می باشد.

نظریه اول اداره کل حقوقی قوه قضاییه

شماره نظریه : 7/98/392

شماره پرونده : 98-16/10-392

تاریخ نظریه : 1398/05/06

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه در مورد دریافت افت قیمت خودرو از شرکت بیمه

اولاً، به موجب بند «ب» ماده یک قانون بیمه اجباری خسارات وارد‌شده به شخص ثالث در اثر حوادث رانندگی ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395، خسارت مالی زیان‌هایی است که به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون به اموال شخص ثالث وارد شود.

لذا خسارت مربوط به کسر قیمت خودرو نیز نوعی خسارت مالی محسوب می‌شود؛

بویژه آن‌که، ماده 2 قانون رسیدگی فوری به خسارات ناشی از تصادفات رانندگی مصوب 1345 نیز کاردان‌های فنی راهنمایی و رانندگی و پلیس راه را به تعیین میزان خسارات وارده به وسیله نقلیه، اعم از هزینه تعمیر و کسر قیمتی که در نتیجه تصادف حاصل می‌شود، مکلف نموده است.

هم‌چنین ماده 2 قانون بیمه اجباری … مصوب 1395 کلیه دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون را مکلف نموده است که وسایل نقلیه خود را در قبال خسارات بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه به اشخاص ثالث وارد می‌شود حداقل به مقدار مندرج در ماده 8 این قانون نزد شرکت بیمه‌ای بیمه کنند.

لذا چنان‌چه خودروي شخص زيان‌ديده علاوه بر خسارات وارده به بدنه آن، بر اساس تأييد كارشناس متحمل افت قيمت عرفي ناشي از تصادف باشد، در اين صورت از باب تسبيب، كاهش قيمت حاصله قابل مطالبه و فاقد اشكال است.

ثانیاً، اطلاق عبارت «خسارت مالی» مذکور در تبصره 3 ماده 8 قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395 با لحاظ بند «ب» ماده یک این قانون، شامل «افت قیمت خودرو» نیز می‌گردد و لذا محدودیت پرداخت خسارت مقرر در این تبصره شامل «افت قیمت خودرو» نیز می‌شود.

نتیجه‌گیری

باتوجه‌به اینکه  اغلب تصادفات منجر به ایجاد خسارت می‌شود، یکی از نگرانی‌های فرد زیان‌دیده دریافت خسارت افت قیمت ماشین می‌باشد.

با عنایت به این که عموماً شرکت‌های بیمه‌گر خسارت افت وارده به ماشین را پرداخت نمی‌کنند، شما می‌توانید با دریافت مشاوره و راهنمایی‌های درست از یک وکیل  دریافت افت قیمت خودرو این نگرانی را به‌راحتی حل نمایید. پس در اولین فرصت ممکن از طریق شماره‌های موجود در سایت بهترین وکیل تصادفات در تماس باشید.

وکیل تصادف

 

 

 

 

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali
ali
1 سال قبل

سلام. به. ماشین سال ۹۵ (پژو 405) افت قیمت تعلق میگیره؟ متشکرم

بهاره
بهاره
1 ماه قبل

به یه پراید ۹۹از پشت زدم ومقصر هستم از من خواهان دریافت افت قیمت هست راننده به من گفته بود قبلا تصادف کرده وجلوی ماشینش خورده ایا به این ماشین دوباره افت قیمت تعلق میگیره؟

عنوان
افت قیمت
آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط بهاره