چطورتوقیف پلاک خودرو بگیرم

 

توقیف پلاک خودرو،  به دلایل مختلفی از جمله شکایت قضایی مالک سابق  بر عدم تعویض پلاک سابق و با مراجعه به دفتر خدمات قضایی و طرح دادخواست  استرداد پلاک خودرو انجام می‌گیرد.

نظر به اینکه پلاک خودرو، همانند کد ملی افراد، اختصاصی و انحصاری می‌باشد که از طریق همین پلاک  می‌توان به تمام مشخصات مالک آن دست یافت، بنابراین از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد.

در این مقاله قرار است  در مورد  نحوه توقیف پلاک خودرو فروخته شده توضیح دهیم.

مراحل توقیف  پلاک خودرو  و فک پلاک

در نقل و انتقالات خودرو، یکی از مشکلات روزمره که فروشندگان با آن مواجه می‌شوند، عدم فک پلاک خودرو خریداری شده توسط خریدار است. طبق قانون پس از انعقاد معامله خودرو مالک سابق خودرو و مالک جدید خودرو می‌بایست با همدیگر به مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه  نمایند

در مرکز تعویض پلاک با ارائه مدارک مالکیت و شناسایی، اقدام به فک پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید برای خریدار نمایند و سپس به اتفاق به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه یابند و نسبت به تنظیم سند رسمی بنام مالک جدید اقدام نمایند.

مشکل  و اختلاف فروشنده و خریدار از آنجا شروع می‌شود که در بعضی اوقات به جای تنظیم سند رسمی بنام خریدار، مالک (بنا به درخواست خریدار یا نظر خود) اقدام به اعطاء وکالت رسمی در فک پلاک به نام خریدار می‌کند تا خریدار در مهلت تعیین شده نسبت به تعویض پلاک جدید بنام خودش اقدام نماید و خریدار به هر دلیلی از تعویض پلاک، امتناع نموده و با همان پلاک سابق که بنام فروشنده قبلی می‌باشد تردد می‌کند.

خواندن  مالیات بر ارث و اموال معاف از مالیات بر ارث

تردد خریدار با پلاک فروشنده قبلی باعث می‌گردد تا هرگونه تخلفات و جرائم ارتکاب یافته راکب خودرو در عهده فروشنده قبلی که پلاک به نام وی می‌باشد ثبت گردد که با توجه به عدم تعویض پلاک خودرو فروخته شده، فروشنده ناگزیر از اقدام قانونی و مراجعه به مراجع قضایی جهت متوقف کردن خودرو و فک پلاک می‌باشد.

انواع روش‌های توقیف خودرو

روش‌های توقیف کردن خودرو شامل موارد زیر است:

توقیف قانونی خودرو

توقیف فیزیکی خودرو

پس از طرح اقدام قانونی مالک خودرو که منتهی به صدور دستور قضایی برای توقیف خودرو می‌شود، پلیس راهور در راستای دستور قضایی توقیف خودرو را در سامانه خود ثبت می‌کند (توقیف سیستمی)  تا از نقل و انتقال آن جلوگیری گردد و در صورتی که خریدار به همراه خودرو اقدام به تخلف نماید و توسط راهور متوقف و خودرو بصورت فیزیکی توقیف (توقیف فیزیکی)  و به پارکینگ منتقل می‌گردد.

نحوه استعلام از توقیف خودرو

برای استعلام فوری توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ از طریق SMS‏    کافی است شماره پلاک خود رو را بدون ذکر حروف به شماره 30005353 SMS کنید تا از توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ مطمئن شوید .

همچنین از طریق تماس تلفنی با پلیس 110 و استعلام توقیف خودرو نیز می‌توانید اقدام کنید.

در صورتی که در استان قم هستید و به مشاوره حقوقی با  وکیل توقیف پلاک خودرو نیاز دارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود با ما تماس حاصل فرمایید؛

همچنین، در صورتی که در سایر نقاط ایران هستید می‌توانید نسبت به مشاوره حقوقی  آنلاین اقدام نمایید.

موارد قانونی توقیف خودرو کدام است؟

تصادفات منجر به جرح یا فوت

اجرای حکم دادگاه یا اجرای اجراییه ثبتی و وصول محکوم به یا موضوع اجراییه ثبتی

خواندن  افت قیمت خودرو در تصادف + جدول افت قیمت خودرو در تصادف

دستور خاص مقام قضایی (دستورتوقیف که ازسوی دادسرا دررابطه با یک جرم خاص)

نداشتن بیمه نامه شخص ثالث

نپرداختن جریمه خودرو حداقل به مبلغ ده میلیون ریال

براساس قانون در صورتی که میزان جریمه خودرویی به سقف یک میلیون تومان برسد، اداره راهنمایی و رانندگی موظف است تا ابلاغیه‌ای را برای راننده ارسال کند.

اگر پس از گذشت 1 ماه از ابلاغ، راننده خودرو اقدام به پرداخت جریمه نکند، مامور راهنمایی و رانندگی این اختیار را دارد تا دستورانتقال خودرو به پارکینگ را صادر کند.

ارتکاب تخلفات رانندگی حادثه ساز (ارتکاب همزمان دو تخلف با وسیله نقلیه):

انجام حرکات نمایشی مانند تک چرخ زدن

تجاوزازسرعت مجاز

سبقت غیرمجاز درراه های دو طرفه

عبور از چراغ قرمز

حرکت به صورت مارپیچ

تجاوز به چپ از محور راه

توقف در محل پارک ممنوع (در صورت عدم حضور راننده)

توقف داخل پیاده رو

مصرف مشروبات الکلی یا مصرف مواد مخدر و روان گردان

استفاده از پلاک فاقد مجوز قانونی

رانندگی با خودرو بدون همراه داشتن مدارک قانونی شامل گواهینامه، کارت خودرو و بیمه نامه معتبر شخص ثالث و برگه معاینه فنی صرفاً برای خودرویی که بیش از پنج سال از تولید آن گذشته است.

دادگاه صلاح برای رسیدگی به شکایت تعویض پلاک

برای این که دعوای قانونی  عدم تعویض پلاک خودرو را مطرح نمایید، پیش از هرچیز نیاز به یک  دادخواست کامل و جامع دارید.  دادخواست حقوقی نیاز به مهارت و تجربه دارد.

شما می‌توانید اگر تصمیم به اخذ وکیل در این مسیر ندارید، با  وکیل پایه یک دادگستری توقیف پلاک ارتباط برقرار  نمائید  تا وکیل توقیف خودرو  دادخواست تخصصی در این زمینه برای شما تنظیم نماید.

نکته اساسی در تعیین دادگاه صالح برای تعویض پلاک خودرو، شماره پلاک خودرو است.

شماره پلاک خودرو متعلق به هر شهری که باشد، باید در مرکز راهنمایی و رانندگی و یا دادگاه همان شهر شکایت عدم تعویض پلاک خودرو مطرح گردد

هزینه دادرسی شکایت تعویض پلاک چقدر است؟

بهتر و مرسوم است  قبل از طرح دادخواست  فک پلاک خورودر وهله اول اظهارنامه‌ای مبنی بر تعویض پلاک خودرو تنظیم کرده و برای خریدار ارسال کنید،

خواندن  اعتبار صدای ضبط شده در دادگاه

سپس اگر خریدار به آن اظهارنامه بی توجهی کرد، اقدام به طرح دعوی نمایید.

 

چه مدارکی برای شکایت تعویض پلاک لازم است؟

مدارکی که جهت شکایت تعویض پلاک  باید به همراه داشته باشید از قرار زیر است:

  • کپی برابر با اصل مبایعه نامه فروش خودرو
  • کپی برابر با اصل اظهارنامه فک پلاک خودرو (اختیاری)
  • کپی برابر با اصل سند مالکیت خودرو
  • کپی برابر با اصل کارت ملی صاحب پلاک خودرو

 

نکات مهم در شکایت تعویض پلاک خودرو

خریدار باید مراحل فک پلاک خودرو را طی کند و عرف معمول آن است که فروشنده به خریدار در این زمینه وکالت می‌دهد تا به مراجع لازم مراجعه نموده و مراحل را طی کند.

بر اساس قانون، کسی مسئول تخلفات ثبت شده پلاک است، که صاحب پلاک باشد. بنابراین بعد از فروش خودرو حتماً اقدام به تعویض پلاک کنید. امکان دارد فروشنده به خریدار وکالت مهلت دار بدهد برای تعویض پلاک. درنتیجه خریدار باید در مهلت مقرر اقدام کند.

اگر مهلت مقرر انقضا شود و خریدار علیرغم اعطاء وکالت تعویض پلاک در مهلت مقرر  پلاک را تعویض نکرده باشد، فروشنده می‌تواند دعوای الزام به فک پلاک یا شکایت عدم تعویض پلاک خودرو را مطرح کند.

بهترین وکیل تعویض پلاک خاطر نشان می‌کند بهتر است  در زمان تنظیم  مبایعه نامه خودرو، چند نفر شاهد  مذکر ذیل آن را امضا کنند تا  حتی الامکان از وقوع اختلافات و  مشکلات در آینده پیشگیری شود.

آیا لازم است برای شکایت عدم تعویض پلاک خودرو وکیل بگیریم؟

شکایت تعویض پلاک به دلیل تخصصی بودن و پیچیدگی خاصی که دارد دارای پروسه طولانی می‌باشد.

شما می‌توانید   از  مشاوره حقوقی آنلاین رایگان یک وکیل دادگستری در این مسیر کمک بگیرید تا علاوه بر نشان دادن بهترین راه، پروسه دادرسی را کوتاه‌تر کند.

به استحضار می‌رساند موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت گستر عادل با مدیریت رسول خیابانی وکیل پایه یک دادگستری در مقابل اخذ هزینه اقدام به تنظیم شکواییه  تعویض پلاک برای آن‌ها می‌کند.

اگر در حین کارهای خود به مشکل برخورد کرده اید بهتر است با  وکیل توقیف پلاک خودرو که اطلاعات آدرس و شماره تماس آنها در لینک درج شده قرار گرفته است مشورت کنید.

 

 

 

 

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها