ممنوعیت معامله فردایی طلا

معامله فردایی طلا چیست

معامله فردایی طلا و سکه به معاملاتی اطلاق می‌گردد که در این گونه معاملات هیچ‌گونه طلا و سکه به‌صورت عینی و فیزیکی مبادله نمی‌شود در واقع موضوع معامله، صرفاً مابه‌التفاوت قیمت روز فروش و روز موعد مقرر باشد.

به دلیل این که این گونه معامله فردایی طلا و سکه باعث ایجاد نوسان در بازار می‌گردد همواره این نوع خریدوفروش از طرف اتحادیه طلا و سکه و مراجع رسمی غیرمجاز و ممنوع اعلام گردیده است.

به عبارت ساده‌تر منظور از معامله فردایی طلا و ارز، آن دسته از معاملاتی است که متصدیان سکه و جواهرات در پایان یک روز کاری بر اساس پیش‌بینی و تحلیل نرخ سکه در روز آینده   مبادرت به معامله می‌کنند.

عدم آگاهی عموم مردم از قوانین و مقررات معاملات فردایی طلا و سکه و ایجاد حس طمع در آنان به امید کسب سود آسان و بیشتر از انجام این گونه خریدوفروش‌ها منجر به متضرر شدن و ازدست‌دادن سرمایه و در نهایت حجم گسترده شاکیان مال‌باختگان در مراجع قضایی گردیده است.

نظریه مشورتی معاملات فردایی طلا

در خصوص معاملات فردایی و یا کاغذی طلا و جواهرات از جهت قانونی و شرعی اعلام نمایید: اولاً، آیا این‌گونه معاملات از نظر حقوقی صحیح است؟

ثانیاً باتوجه‌به اینکه در این‌گونه معاملات هیچ‌گونه طلا و جواهری ردوبدل نمی‌شود، آیا اقدام فرد اعم از فرد صنفی و یا غیر صنفی مبنی بر دریافت وجوه از دیگری واجد وصف کیفری کلاهبرداری و یا تحصیل مال از طریق نامشروع است؟

خواندن  شرایط ابطال علامت تجاری ثبت شده

پاسخ :

در معاملات موسوم به «معاملات فردایی» که به‌موجب آن ذی‌نفعان بازار طلا و جواهرات در پایان یک روز معاملاتی، در خصوص قیمت این فلزات باارزش در روز آینده معامله می‌کنند و بر اساس پیش‌بینی‌هایی که از نرخ طلا و جواهر در روز آینده دارند، تعهدی بر عهده می‌گیرند و براین‌اساس تحصیل سود می‌کنند یا متحمل زیان می‌شوند؛

اولاً چنانچه طرفین قصدی برای انجام بیع در موعد مقرر نداشته باشند و تعهدی در این زمینه بر عهده نگیرند و در واقع موضوع معامله، صرفاً مابه‌التفاوت قیمت روز فروش و روز موعد مقرر باشد، به لحاظ فقدان شرایط صحت معامله موضوع ماده ۱۹۰ قانون مدنی، باطل است.

ثانیاً چنانچه معامله نسبت به مال پایه صورت گیرد و قصد طرفین بر تحویل طلا و جواهر در آینده و یا تعهد آنان به بیع در آینده احراز شود، در صورت دارابودن دیگر شرایط صحت معامله، واجد آثار حقوقی است.
درهرصورت احراز قصد طرفین و شرایط صحت معامله بر عهده مقام قضایی رسیدگی‌کننده است.

ثالثاً در معامله قسم نخست، احراز وصف کیفری موضوع و انطباق رفتار ارتکابی با قوانین جزایی حاکم، امری است که بر عهده مقام قضایی رسیدگی‌کننده است.

چه کسانی در معامله فردایی شرکت می کنند

  • گروه اول: فروشندگان

فروشندگان معامله فردایی بیشترین سود را در این گونه تبادلات می‌کنند؛ زیرا که به دلیل این که فروش طلا را بر اساس قیمت روز انجام می‌دهند با افت قیمت مواجه نمی‌شوند و همواره با رشد قیمت طلا سود زیادی نیز به دست می‌آورند.

  • گروه دوم: خریداران این گروه با توجه با تعیین قیمت و زمان کالای خود را از قبل پیش‌خرید می‌نمایند.
  • گروه سوم: تحلیلگر مالی
خواندن  دلار فردایی چیست و چه حکمی دارد

این افراد باتوجه‌به اطلاعاتی که در حوزه طلا و ارز دارند و صرفاً با پیش‌بینی نوسانات بازار در معاملات فردایی ارز حاضر و سود خوبی می‌برند.

معاملات فردایی ارز چیست

وکیل متخصص شکایت از معاملات فردایی طلا در این زمینه بیان می‌دارد: دلار و ارز فردایی عبارت است از خریدوفروش دلاری که در یک روز خاص معامله می‌شود؛ ولی تحویل آن فردای روز معامله انجام می‌شود.

نکته قابل‌ذکر این است که  فروشندگان دلار در معاملات فردایی دلار، دلاری در اختیار ندارند و معامله  فردایی دلار کاملاً به‌صورت صوری انجام پذیرفته و صرفاً تفاوت قیمت آن به‌صورت ریالی محاسبه و تسویه می‌شود.

بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معاملات فردایی دلار غیرقانونی و مصداق قاچاق ارز است.

طلای آب شده فردایی چیست

به دلیل قیمت پایین‌تر طلای آب شده نسبت به سکه و شمش طلا و عدم تعلق مالیات و اجرت به این طلای آب شده، بسیاری از افراد به معامله طلای آب شده علاقه‌مند هستند.

در معاملات طلای آب شده فردایی هیچ کالایی رو و بدل نمی‌شود؛ فقط افراد در مغازه یا کانال‌های تلگرامی بر روی کاغذ بر روی یک قیمت توافقی مقدار طلایی را مشخص می‌کنند. سپس فردا در همان ساعت به فروشنده مراجعه می‌کنند.

ایرادات وارد بر معاملات فردایی چیست

  • اولین ایراد بر این گونه معاملات این است که ماهیت معامله فردایی مصداق قمار است؛ زیرا که دو طرف معامله بر مبنای شانس و پیش‌بینی در مورد نرخ طلا و ارز در آینده معامله می‌کنند و درصورتی‌که یکی از طرفین مرتکب خطا در پیش‌بینی شود ملزم به پرداخت تاوان به‌طرف دیگر خواهد بود.
  • دومین ایراد این است که معامله فردایی ارز به دلیل مبهم بودن عوض و معوض مصداق معامله غرری است.
خواندن  شرایط ابطال علامت تجاری ثبت شده

معامله غرری چیست

غرر در لغت به معنای فریب است و در اصطلاح قانون مدنی به مجموعه شرایطی گفته می‌شود که یکی از طرفین معامله یا هر دوی آنان، نسبت به شرایط معامله و سود و زیان آن اطلاع کافی نداشته باشند و به‌اصطلاح نسبت به آن، جاهل باشند.

سخن نهایی

بهترین وکیل کیفری اعلام می‌دارد بر اساس  ماده ۱۲  قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز معامله ارز در صرافی یا غیر آن که تحویل ارز و ما به‌ازای آن به‌روز یا روزهای آینده موکول شده؛ ولی به تحویل ارز منجر نمی‌شود یا از ابتدا قصد تحویل ارز وجود نداشته است و قصد طرفین تنها تسویه تفاوت قیمت ارز باشد، جزءِ مصادیق قاچاق ارز خواهد بود و همچنین سود به‌دست‌آمده از این معاملات نیز شرعی حرام اعلام شده است.

مشاوره حقوقی رایگان معامله فردایی طلا

وکیل شکایت از معاملات فردایی طلا و سکه

اگر برای دریافت مشاوره رایگان برای شکایت از معامله فردایی طلا و شکایت از معامله فردایی دلار و شکایت از طلافروش، به دنبال وکیل متخصص هستید با ما همراه باشید. در مؤسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت گستر عادل با مدیریت رسول خیابانی بهترین وکلای  کیفری و حقوقی فعالیت داشته و به تمام مشکلات پیچیده امور مربوط به  انواع شکایات از جمله کلاهبرداری کارت به کارت تسلط دارند. شما می‌توانید همه‌روزه برای دریافت مشاوره  حقوقی رایگان  از طریق سایت راهنمایی حقوقی لازم را دریافت نمایید.

 

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها