پرداخت مهریه زن بعد از فوت شوهر
مهریه به مجرد عقد نکاح،زن مالک مهریه میگردد و در صورت فوت شوهر  نیز مهریه قابل مطالبه است و از ماترک (    کلیه اموال و دارایی هایی به جا مانده از اشخاص ،ماترک نام دارد) پرداخت میگردد.زن برای دریافت مهریه بعد از فوت همسرش میبایست دادخواست مطالبه مهریه به طرفیت وراث شوهر مطرح نماید.

صداق زن چیست

از مهمترین حقوق مالی که به موجب عقد نکاح به زن تعلق میگیرد،صداق است.براساس ماده 1082 قانون مدنی:به مجرد عقد ،زن مالک مهر  میشود و میتواند هرنوع تصری که بخواهد در آن بنماید.بنابراین مهریه حتی در صورت فوت شوهر،به ذمه او قراردارد و زن میتواند آن را مطالبه کند.
یکی از تفاوت های ازدواج موقت و ازدواج دایم در  تعین صداق است،به این معنی که تعیین مهریه یکی از شروط صحت ازدواج موقت است و درصورت عدم تعیین مهریه ،عقد ازدواج باطل خواهد بود ،درحالی که در ازدواج دایم تعیین مهریه از شروط صحت عقد نیست.
لازم به ذکر است که حتی در صورت فوت شوهر مهر  زن قابل مطالبه است و مسائلی از قبیل رابطه نامشروع،نشوز زن ،عدم تمکین مانع مطالبه مهریه توسط زن نمیباشد.

نحوه مطالبه صداق بعد از فوت شوهر

باتوجه به مطالب فوق به این نتیجه رسیدیم که در صورت فوت شوهر،صداق زن همچنان به ذمه مرد قرار دارد که مانند سایر دیون شوهر از محل ترکه او پرداخت میگردد.
چنانچه مرد قبل از اینکه با همسرش نزدیکی کند فوت شود،زن همچنان محق در برداشت مهریه خود از ترکه مرد خواهد بود و تفاوت این موضوع با طلاق در این میباشد که طبق قانون مهر  دختر باکره پس از طلاق ،نصف میگردد اما اگر شوهر پیش از  پیش از ارتباط زناشویی فوت کند،زن مستحق تمام صداق مندرج در نکاحیه خواهد بود.

خواندن  رجوع از مهریه +شرایط رجوع از بذل مهریه

براساس ماده 226 قانون امور حسبی ورثه متوفی ملزم به پرداخت مهر  نیستند و درصورتی که ترکه به میزان مهریه و سایر دیون متوفی موجود نباشد،همان اموال باقی مانده به نسبت بدهی بین طلبکاران تقسیم میگردد و البته طبق ماده 228 همین قانون اگر ورثه بخواهند از اموال خود مهر  را بپردازند هیچ ممانعتی وجود ندارد.
پرداخت صداق پس از مرگ شوهر، هم در عقد دائم و هم در عقد موقت بر ذمه مرد بوده و قابل مطالبه میباشد  و تنها تفاوت این دو این است که اگر عقد موقت بصورت رسمی ثبت نشده باشد،امکان مطالبه آن از طریق اجرای ثبت اسناد وجود ندارد.
پرداخت  مهریه زن دوم بعد از فوت شوهر

همانطور که قبلا گفته شد، یکی از مهمترین حقوق زن بعد از فوت شوهر، صداق است که به مجرد عقد نکاح،زن مستحق دریافت آن میباشد و تفاوتی بین صداق همسر دوم با همسر اول بعد از فوت شوهر ندارد.برهمین مبنا مهر  همسر دوم نیز در هر شرایطی قابل مطالبه است و زن دوم بعد از فوت همسرش میتواند از ماترک او دریافت کند.

نحوه پرداخت مهریه  زن بعد از فوت شوهر
بنا بر تاکید قانونگذار در ماده 869  قانو مدنی مبتنی بر اینکه ابتدا باید دیون متوفی پرداخت شود و سپس از محل باقی مانده ماترک متوفی ، ماترک بین ورثه ها تقسیم شود  بنابراین، اگر مرد فوت کند و مهریه همسر خویش را در زمان حیات نپرداخته باشد،زن میتواند،مهریه اش را از ماترک مطالبه نماید؛نحوه دریافت مهریه زن بعد از فوت شهور به طریق ذیل است:
1-اجرای ثبت:مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت اولین مرحله برای گرفتن صداق است.طبق ماده 93 قانون ثبت املاک و اسناد : ” کلیه اسناد رسمی راجع به معاملات املاک ثبت‌ شده مستقلا و بدون مراجعه به محاکم لازم‌ الاجرا است .بنابراین،باتوجه به اینکه سند ازدواج هم سند رسمی محسوب میشود،زن برای مطالبه صداق میبایست به اجرای ثبت اسناد مراجعه و مهریه خود را طلب کند که واحد اجرای ثبت هم به وراث شوهر ابلاغ میکنند که تا مهریه زن را پرداخت کنند.
برای مطالبه صداق بعد از فوت شوهر،زن میبایست به دفترخانه محلی که عقد ازدواج در آن جا ثبت شده،مراجعه نماید و سردفتر بنا به تقاضای زن،اجرائیه پرداخت مهر  را صادر میکند و اجرائیه را بوسیله پست سفارشی برای ورثه ارسال میکند و درصورتی که ورثه ظرف مدت ده روز از دریافت ابلاغیه ،مهریه زن را پرداخت نگردد،زن پس ز دریافت گواهی از اداره ثبت مبنی بر عدم پرداخت مهریه به دادگاه مراجعه میکند.
2-دادگاه:اگر زن موفق به دریافت صداق خود از طریق اجرای ثبت نگردد،بوسیله گواهی که از اجرای ثبت دریافت میکند دادخواست مطالبه صداق به طرفیت تمام  ورثه شوهر  در داگاه خانواده مطرح میکند.
طبق ماده 226 قانون امورحسبی مهر زن از دیون ممتاز است به این معنی که پرداخت آن بر سایر دیون ارجحیت دارد.

خواندن  شرایطی که زن می تواند طلاق بگیرد + طلاق از طرف زن

لازم به ذکر است  طبق قانون ورثه ملزم نیستند جز از ماترک شوهر،اموال دیگری از خود بابت  صداق پرداخت کنند و مهر زن فقط باید از محل ترکه پرداخت گردد مگر اینکه ورثه با رضایت از مال خود قصد پرداخت مهر را داشته باشند.
نکته حائز اهمیت در حقوق زن بعد از فوت شوهر ،آن است که مهر زن غیر از ارثی است که از ماترک شوهر به وی تعلق میگرد .به این معنا که در صورت فوت شوهر،زن هم محق به مطالبه صداق خود خواهد بود و هم میتواند از ماترک شوهر ارث ببرد.
  وکیل مهریه در قم
مؤسسه حقوقی کاتبان حقیقت گستر عادل مفتخر است با همکاری تعداد زیادی از وکلای پایه یک دادگستری، موکلین خود را در پرونده های مطالبه مهریه حمایت تخصصی نموده و با ارائه  مشاوره حقوی آنلاین و حضوری  و قبول وکالت دعاوی مهریه از تضییع حقوق آنان جلوگیری نموده و همراه و پشتیبان شما می باشند.

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها