کاهش سن

 کم کردن سن در شناسنامه چطور است

کم‌ کردن سن  و کاهش سن در شناسنامه یکی از مباحثی است که بسیار پرسیده می‌شود که  کم کردن سن سن در شناسنامه به چه صورت امکان‌پذیر است و اکثر افراد متقاضی کم‌کردن سن در شناسنامه ادعا می‌کنند که به دلیل اشتباه کارمند اداره ثبت‌احوال تاریخ تولد واقعی او نادرست ثبت شده است که در مقاله زیر وکیل تغییر سن در شناسنامه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

 قانون تغییر سن شناسنامه

مطابق با ماده‌واحده تغییر سن مصوب دوم بهمن‌ماه سال هزار و سیصد و شصت و هفت به‌منظور حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها تغییر تاریخ تولد اشخاص ممنوع است.

هرچند تصویب این ماده‌واحده تا حدود زیادی از تغییر تاریخ تولد ممانعت می‌کند ولیکن افراد در صورت ارائه دلایل کافی و محکمه‌پسند برای تفاوت تاریخ تولد خود در شناسنامه با تاریخ تولد واقعی خود می‌توانند برای کم‌کردن سن در شناسنامه اقدام نمایند که در  وکیل تغییر سن در ادامه در مورد نحوه تغییر سن توضیح خواهد داد.

  • اگر تفاوت سن واقعی فرد با سن مندرج در شناسنامه بیشتر از پنج سال باشد

درصورتی‌که تفاوت سن واقعی فرد بیشتر از پنج سال باشد متقاضی تغییر سن باید به فرمانداری شهرستان محل صدور شناسنامه خود مراجعه و تشکیل پرونده نماید. پرونده کم کردن سن به کمیسیون تشخیص سن که متشکل از فرماندار یا بخشدار، رئیس اداره ثبت‌احوال محل، پزشک معتمد، مدیرعامل سازمان بهداری شهرستان و رئیس یا نماینده شورای اسلامی شهر یا بخش است ارجاع می‌شود.

خواندن  ابطال حکم حجر چگونه است

پس از اینکه پرونده و مدارک متقاضی کم کردن سن  از قبیل استشهادیه، برگه ولادت، مدارک پزشکی و…به این کمسیون ارجاع و رای صادر می‌شود. برای این که بتوانید این فرایند را بهتر پیگیری کنید و نتیجه مناسب بگیرید، توصیه می‌کنیم با مؤسسه حقوقی  و داوری کاتبان حقیقت گستر عادل با مدیریت وکیل پایه یک رسول خیابانی ارتباط بگیرید.

اگر  نظر کمیسیون بر کم‌ کردن سن و رای صادره از کمیسیون به نفع متقاضی باشد، با درخواست کتبی وی، در سند سجلی اجرا خواهد شد و شناسنامه با تاریخ تولد اصلاحی به او تحویل داده می‌شود و اگر رای کمیسیون مورد قبول متقاضی کم‌ کردن سن نباشد او می‌تواند نسبت به رای صادره به دیوان عدالت اداری اعتراض نماید.

درخواست از کمیسیون تشخیص سن

  • اگر تفاوت سن واقعی فرد با سن مندرج در شناسنامه او کمتر از پنج سال باشد

اگر اختلاف سن واقعی با سن مثبوت در شناسنامه کمتر از پنج سال باشد، در این حالت متقاضی کم‌کردن سن باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی واقع در  محل سکونت خود مراجعه  و دادخواست تغییر سن در شناسنامه ثبت نماید.

باتوجه‌به رای وحدت رویه شماره ۵۹۹ دیوان عالی کشور، دادگاه عمومی محل اقامت شخص متقاضی صالح به رسیدگی است  رسیدگی به این موضوع در صلاحیت دادگاه محل سکونت متقاضی  صورت و اعتراض به رای دادگاه نیز در صلاحیت دادگاه تجدیدنظر استان خواهد بود.

نظر به این که تغییر سن و  افزایش یا کم‌ کردن سن نیاز به تبحر و تجربه و دانش حقوقی بالا است پیشنهاد می‌گردد قبل از هرگونه اقدام و طرح  دعوی تغییر جنسیت حتماً با یک وکیل پایه یک دادگستری تغییر سن مشورت نمایید.

خواندن  مهر و موم ترکه چیست

مدارک لازم برای کاهش سن

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • استشهادیه برای تغییر سن
  • گواهی ولادت در صورت وجود.

هزینه کم کردن سن در شناسنامه چقدر است

هزینه دادرسی پرونده کم‌کردن سن شامل هزینه دادخواست تغییر سن و هزینه دفتر خدمات قضایی و هزینه پزشکی قانونی تغییر سن و…. که این هزینه‌ها حدود 500 هزار تومان خواهد بود.

چه کسانی می‌توانند تقاضای کاهش سن دهند

  • کسانی که بیشتر از 18 سال سن دارند
  • کسانی که کمتر از 18 سال سن دارند؛ اما دارای حکم رشد هستند
  • پدر یا سرپرستی که قصد تغییر سن شناسنامه فرزند کمتر از 18 سال خود را دارد

هر فرد چندباره می‌تواند برای تغییر سن شناسنامه اقدام کند

به‌طورکلی فرد فقط یک‌بار در طول حیات خود می‌تواند تقاضای اصلاح سن در شناسنامه نماید و در این مورد تفاوتی ندارد که اختلاف تاریخ تولد واقعی فرد با تاریخ تولد مندرج در شناسنامه کمتر یا بیشتر از پنج سال باشد و شخصی که یک‌بار تقاضا و درخواست وی رد شود دیگر نمی‌تواند تقاضای اصلاح سن در شناسنامه نماید.کاهش سن

وضعیت تغییر سن شناسنامه از لحاظ خدمت وظیفه عمومی چطور است

برابر با ماده ۳ قانون خدمت وظیفه عمومی، سن مشمولان و افراد تحت تکفل از لحاظ خدمت وظیفه و یا معافیت از آن، تابع مندرجات اولیه اولین شناسنامه بوده و هرگونه تغییری که بعداً به‌عمل‌آمده باشد، از لحاظ وظیفه عمومی معتبر نخواهد بود. البته تبصره می‌گوید که تغییر سن بر مبنای ماده‌واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها، فقط درباره خود مشمولین معتبر است.

خواندن  مهر و موم ترکه چیست

کاهش سن شناسنامه برای ازدواج و تقاضای صغر سن

بسیاری از افراد متقاضی ازدواج برای کم کردن سن در شناسنامه خود را  کمتر نشان دهند تقاضای کاهش سن خود را دارند و دادخواست تغییر سن مطرح می‌نمایند.

طبق قانون  اثبات هرگونه اقدام برای فریب طرف مقابل به انجام ازدواج  در محکمه مصداق فریب در ازدواج تلقی می‌گردد و شخص فریب‌خورده می‌تواند پس از نکاح تقاضای فسخ نکاح را نماید.کاهش سن

نمونه دادخواست تغییر سن در شناسنامه

خواهان: خانم الف
خوانده: اداره ثبت‌احوال (شهرستان محل اقامت خواهان)
خواسته: تقاضای ابطال شناسنامه شماره … و صدور شناسنامه جدید با تاریخ تولد ………. با حفظ سایر مندرجات
دلایل و منضمات: کپی مصدق ۱- شناسنامه ۲ – استشهادیه شهود مبنی بر این که خواهان از شناسنامه خواهر متوفی خود استفاده می‌نمایند ۳ – عنداللزوم جلب نظـر پزشکی قانونی جهت تعیین سن واقعی
شرح دادخواست:
ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی …
با سلام احتراماً به استحضار می‌رساند:
شناسنامه‌ای که کپی مصدق آن تقدیم شده و سرحال حاضر توسط اینجانب استفاده می‌گردد، شناسنامه واقعی اینجانب نبوده؛ بلکه متعلق به خواهر متوفی بنده است که والدینم به لحاظ بی‌اطلاعی و نیز علاقه شدید به فرزند متوفایشان، حاضر به ابطال آن نشده و آن را به بنده اختصاص داده‌اند. با عنایت به این که سن واقعی بنده با سن مندرج در شناسنامه نزدیک به دو سال اختلاف دارد، لذا تقاضای صدور حکم به ابطال شناسنامه شماره …و صدور شناسنامه جدید با تاریخ تولد ………. با حفظ سایر مندرجات مورد استدعاست.کاهش سن
امضای خواهان

وکیل کاهش سن

سخن پایانی

تغییر سن و کم‌کردن سن طبق قانون جز در موارد استثنایی ممنوع است که فرد باید با ادله و دلایل موجه ثابت کند آنچه در شناسنامه درج شده بیانگر تاریخ تولد واقعی وی نیست. کم کردن سن

اگر این اختلاف سن بیش از ۵ سال باشد در کمیسیون خاصی که در بالا اشاره شد بررسی و رسیدگی می‌شود؛ اما اگر اختلاف آن کمتر از ۵ سال باشد؛ دادگاه عمومی حقوقی صلاحیت دارد فرد متقاضی باید در دادخواست خود، اداره ثبت‌احوال را خوانده قرار دهد.

 

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها