خرید خونه قولنامه ای

مسائل مهمی که قبل از خریدوفروش ملک باید بدانید

نکات خرید خانه و آگاهی از معامله خونه بدون سند کار بسیار پیچیده و مهمی است و خیلی از افراد هنگام معامله به آن توجه نمی‌کنند که باعث ایجاد اختلاف و دردسر  بعدی می‌گردد.

بهتر است قبل از هرگونه خریدوفروش از نکات خرید خانه  آگاه و با  وکیل معاملات املاک تماس و راهنمایی لازم را از ایشان کسب کنید تا در آینده متحمل هزینه و خسارت نگردید.

نکات مهم حقوقی در خرید ملک و زمین


1- شناسایی و مشاهده کامل مدارک فروشنده ملک:

مهم‌ترین مرحله مشاهده و بررسی دقیق مدارک شناسایی و وکالت‌نامه قانونی فروشنده یا امضاکنندگان قرارداد  است؛  زیرا که امکان دارد به‌جای هریک از طرفین معامله،  شخص دیگری خود را به‌عنوان وکیل یا قیم  معرفی و ذیل قولنامه را امضا کند

2- نکته مهم دیگر اطمینان از ممنوع‌المعامله نبودن طرفین معامله است. به‌عنوان‌مثال فرد ورشکسته از نظر قانونی امکان  انجام معامله را ندارد.

3- اطلاع از محجور بودن یا نبودن افراد به دلایلی مانند کهولت سن یا بیماری است. بر اساس قانون معامله با  افراد محجور باطل است.
به‌منظور  اطمینان از محجور بودن طرف معامله می‌توانید از اداره سرپرستی محجوران پیگیری و استعلام نمایید.

4- اطلاع از نوع مالکیت زمین (زمین‌های مصادره شده توسط ستاد اجرایی)

توجه داشته باشید زمین یا ملک‌های مصادره و ضبط شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام یا  محاکم قضایی قابل‌معامله نمی‌باشد؛ بنابراین قبل از خرید  ملک از این موضوع اطلاعات لازم را کسب نمایید.

خواندن  اعتراض به قبض جریمه رانندگی + شکایت از راهنمایی و رانندگی

5-معامله زمین‌های داخل طرح و مزروعی

زمین‌های موسوم به درون طرح زمین‌هایی هستند که در محدوده طرح تفصیلی شهر قرار گرفته‌اند؛ بنابراین قبل از خرید زمین و ملک اطمینان حاصل نمایید که زمین مورد معامله درون طرح نباشد همچنین زمین کشاورزی یا مزروعی باید مجوزات لازم را از مبادی ذی‌ربط اخذ نموده باشد.

6- معاینه و مشاهده ظاهری ملک

حتماً لازم است قبل از معامله ملک یا زمین  محل موردنظر  را به‌صورت دقیق مشاهده کرده و تمامی جوانب ظاهری آن را از حیث خرابی، عیوب و نقص در نظر بگیرید. به طور مثال اگر در ساختمان عیب و نقصی  مشاهده کردید حتماً مشخصات دقیق آن در متن قولنامه درج نمایید.

7- معاملات املاک ورثه ای

در معامله املاک ورثه‌ای توجه داشته باشید که باید مشخصات دقیق تمام ورثه یا موکلین رسمی آنها با اطلاعات ملک و گواهی انحصاروراثت  مطابقت داشته باشد. همچنین  در زمان معامله این‌گونه املاک  تمام وارثان مشاعی  یا وکلای آنان حضور داشته باشند؛ زیرا که در صورت مخالفت حتی یک نفر، معامله به زمانی پس از پیگیرهای قانونی جهت تعیین سهم هر یک از ورثه موکول می‌شود.

8- عدم پرداخت یک مرتبه کل مبلغ معامله

یکی از نکات طلایی در خرید ملک این نکته است که وجه کامل را به فروشنده یا موجر پرداخت نکنید.

همچنین به فروشندگان توصیه می‌شود، اگر کل مبلغ معامله را قبل از تحویل ملک دریافت نکرده‌اند،  باقیمانده پول را از نظر مقدار و زمان دقیق پرداخت با شرطی مبنی بر فسخ یک‌طرفه قرارداد بدون مراجعه به دادگاه (در صورت عدم محقق‌شدن آن) در قرارداد درج نمایند تا خریدار یا مستأجر هم به شکل متقابل مکلف به پرداخت مبلغ باقیمانده در موعد مقرر شود.

خواندن  ارزش منطقه ای ملک + محاسبه ارزش منطقه ای

9- فسخ قرارداد
ازآنجاکه امکان بروز بسیاری از اختلافات آتی در معاملات املاک وجود دارد، بهتر است جهت پیشگیری از دردسرهای بعدی، شرایطی بر فسخ را برای هرکدام از آنها تعیین و به شکل کتبی در قولنامه وارد شود.

10-  ثبت سند مبایعه‌نامه

طبق قانون هر نوع تنظیم سند یا انتقال آن در دفتر اسناد رسمی و سامانه ثبت‌اسناد و املاک کشور صورت پذیرد؛ بنابراین برای اعتبار بخشیدن به قراردادهای خرید زمین یا ملک نکات حقوقی را فراگیرید تا در آینده محتمل ضرر نگردید. پیشنهاد می‌گردد قبل از معامله حتماً از مشاوره حقوقی وکیل ملکی  در زمینه اطلاع از نکات خرید خانه بهره‌مند گردید.

نکات خرید زمین

مشاوره با وکیل ملکی خوب

موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت گستر عادل با مدیریت وکیل رسول خیابانی  با بهترین وکلای ایران همکاری می‌کند. این موسسه سعی کرده وکلایی با تخصص‌های مختلف را با مراجعه‌کنندگان خود آشنا کند.

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره در مورد  نکات خرید خانه و  ملک و یا بررسی روند حقوقی مدنظر خود،  از طریق آنلاین ارتباط و مشاوره رایگان دریافت نمائید.

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها