قابل ذکر است که این بخش فقط برای سوال و پاسخ های کوتاه طراحی شده و برای دریافت مشاوره تخصصی با وکیل یا استفاده از مشاوره حقوقی متنی می بایست  از گزینه مشاوره حقوقی فوری استفاده نمائید.

فرم پرسش و پاسخ

شوهرم بدون اجازه دادگاه ازدواج مجدد کرده است چه طور می تونم شکایت کنم و اینکه آیا این کار ایشون جرم محسوب می شه؟

پاسخ: در اینگونه موارد دفاتر ازدواج حق ندارند بدون حکم دادگاه ازدواج مجدد را به ثبت برسانند. ولی اگر همسرتان، ازدواج مجدد خود را ثبت نکرده است، جرم محسوب می شود و ممکن است به یکسال حبس محکوم شود. ضمن اینکه بر اساس بند ۱۲ عقدنامه امکان اخذ طلاق را برای شما فراهم نموده است.

آیا ماموران راهور اجازه دارند خودرویی را اگر تخلف نداشته باشد متوقف کنند؟

پاسخ: خیر. چرا که بند2 بخشنامه شماره 2-92/7 پلیس راهنمایی و رانندگی که اجازه می داد ماموران در هر صورت حتی بدون مشاهده تخلف نسبت به متوقف نمودن خودرو اقدام کنند، از سوی دیوان عدالت اداری خلاف قانون تشخیص و ابطال گردید.

با عرض سلام جناب یه سوال داشتم من شیراز زندگی می کنم اگر بخوام سفته اجرا بزارم باید از اصفهان اقدام کنم یا از شیرازم می شه؟ چون کسی که ازش سفته دارم در اصفهان زندگی می کنه

شما ابتدا باید سفته را واخواست کرده و سپس در شهرستان محل اقامت خود علیه صادر کننده سفته در هر کجای ایران باشد اقدام به مطالبه وجه سفته نمایید.

ببخشیدمنظور از اعسار چیه؟
پاسخ: دادخواست اعسار در مقابل بدهی است یعنی شما توانایی پرداخت دفعی مهریه یا دین یا محکوم به رو ندارید و فقط توانایی پرداخت اقساطی رو دارید. البته دادگاه شیوه پرداخت رو مشخص می کنه
پدرم فوت کرده بدهی داره حالا طلبکار طلبشو خواسته فقط یه مغازه داریم که معیشت زندگی منو مادرمو داداش کوچیکتر از اوجاست نمیخوایم از دستبش بدیم اما پدرم یک ماه قبل از فوتش اقرار کرده که مغازه دارم اما شکایت کرده طلب کارش 21 مرداد برای مزایده 100 ملیون گذاشتن اما ارزش مغازه از 100 میلیون بیشتره ما چه کار کنیم
پاسخ: دوست عزیز از نظر کارشناسی چند وقته که رد شده ؟ نیاز به اطلاعات بیشتره
سلام ببخشید بعد از فسخ نکاح به علت دوشیزه نبودن زوچه آیا اسم زوچه از شناسنامه پاک می شه؟ و همچنین اسم زوج؟
پاسخ: بستگی داره اگر مواقعه صورت گرفته باشه ، نه ولی اگه نامزد باشند و مواقعه صورت نگرفته باشند بله می توانند اسم را از شناسنامه حذف کنند
من 4 سال پیش با پسری دوست شدم یه سری عکس با هم داشتیم منو تهدید کرد اگه باهاش رابطه نداشته باشم عکسا رو به پدرم نشون می ده منم ازش شکایت کردم حکمی که براش اومد 4 سال حبس بود و 73 تا شلاق و 8 سال محرومیت از فعالیتهای اجتماعی حالا میخواستم بپرسم این بیاد رخصی می تونه مزاحمت برام ایجاد کنه یا ازش تعهد می گیرن
پاسخ: نه چنین تعهدی نمیگیرن به هرحال اگه مزاحمتون شد باید دوباره شاکی بشید راه دیگه ای وجود نداره
خواهرم می خواهد از شوهرش جدا شود به خانه پدری اش آمده ولی شوهرش هر روز مزاحم خانواده ما می شود و ما را تهدید می کند از طرفی هم می ترسیم که بچه اش را بدزدد چه کار کنیم؟
هر گونه مزاحمت چه تلفنی و چه حضوری و فیزیکی فورا از طریق پلیس قابل پیگیری است . در مراحل بعدی شما می توانید با اخذ تحقیق مامور کلانتری به دادگاه مراجعه کنید
اگر ماشینم را کمتر از نرخ دیه بیمه کنم و راننده ماشینم وقتی تصادف کرد یه شخص دیگه ای باشه سوالم اینه که آیا من که صاحب ماشین هستم باید مابقی دیه را پرداخت کنم؟
در این صورت راننده وسیله نقلیه ای که در مقصر حادثه است مسئول پرداخت کلیه خسارات و دیه و شامل مجازات قانونی است که دادگاه تعیین می کند
سلام ببخشید اگر شخصی که چک را صادرکرده فوت کرد باید چه کار کرد آیا می شه از ورثه اش گرفت ؟

اگر چکی صادر و سپس صادر کننده چک فوت کند و دارنده چک بعد از تاریخ فوت به بانک مراجعه نماید چنین چکی درصورت اعلام فوت صادر کننده قابل پرداخت نخواهد بود زیرا بافوت فرد حسابهای جاری او بسته و موجودی حسابهای جاری متعلق به ورثه میباشد در چنین فرضی دارنده برای وصول طلب خود باید به دادگاه مراجعه نماید

با سلام خدمت شما ببخشید می شه به سوال من پاسخ بدید اینکه چطور می توان برای جلوگیری از ورود ضرر از دادگاه درخواست رسیدگی فوری و خارج از نوبت کرد؟
این موضوع تحت عنوان دستور موقت در قانون پیش بینی شده است که در این خصوص ذینفع باید حین طرح دادخواست اصلی و یا قبل از آن از دادگاه درخواست صدور دستور موقت مبنی بر توقيف مال یا انجام عمل و یا منع از انجام عملی را بکند. اگر اصل دعوا مستند به سند رسمی نباشد تودیع خسارت احتمالی طبق نظر دادگاه الزامی است
سلام ما از یه نفر بدهکاریم به نظرتون می شه کتابخانه شخصی کسی که محکوم به پرداخت وجهی شده را جهت توقیف معرفی کرد؟

با سلام خدمت شما ،قانون برخی اموال را که برای محكوم عليه جنبه حیاتی و ضروری داشته باشد را جزو مستثنیات دین برشمرده است و توقیف آن را ممنوع میداند از قبیل مسکن مورد نیاز و یا وسیله نقلیه مورد نیاز و اسباب و اثاثیه منزل. همچنین قانون، توقیف کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق را نیز جزو مستثنیات دین میداند که تشخیص ضرورت موارد مذکور با دادگاه است

سلام ببخشید اگر قاضی دادگاه رای اشتباهی بده و در واقع خلاف قانون رای داده باشه باید کجا بریم یعنی باید کجا بریم شکایت کنیم؟

سلام دوست عزیز،اشتباه و تخلف قضات در رسیدگی به پرونده های ارجاعی به ایشان دو مقوله مجزا هستند. اشتباه در نگارش رای چنانچه سهو قلم بوده قابل تصحیح است. اما بحث تخلف قاضی امری علیحده است که باید در دادگاه عالی انتظامی قضات و منحصرا با اعلام مقامات قانونی یا کیفر خواست دادستان انتظامی قضات رسیدگی و اتخاذ تصمیم شود

سلام جناب وکیل ببخشید شما وکلا حق مصالحه و سازش با طرف دعوا را بدون اطلاع موکلش دارید؟
سلام ، وکلای دادگستری همواره به تلاش برای نیل به سازش و مصالحه میان موکل و طرف دعوا در حدود اختیارات تفویضی ملزم هستند که این مساله قبل از طرح دعوا و پس از آن را شامل می شود. اما پس از طرح دعوا صرفا در صورتی که اختیار حصول صلح و سازش در حدود اختیارات وکیل مندرج در وکالتنامه، به وکیل داده شده باشد، معتبر است و در هر حال وکیل ملزم و متعهد به رعایت مصلحت و حق و حقوق موکل است.
با درود و عرض ادب خدمت شما و ممنون از سایت خوبتون یک سوال داشتم اینکه آیا می توان بدون مراجعه به دادگاه و با توافق میان طرفین پرداخت مهریه را قسط بندی کرد؟

سلام خدمت شما دوست عزیز، حکم اول در پرداخت مهریه عندالمطالبه بودن آن است و چنانچه شرط خاصی پیش بینی نشده باشد، به محض مطالبه مهریه توسط زوجه، زوج مکلف به پرداخت همه آن و به صورت نقد است. اما بنا به تجویز قانون میتوان برای پرداخت تمام و یا قسمتی از مهریه زمان خاصی را مشخص کرد و یا اینکه می توان پرداخت آن را قسط بندی کرد که در این صورت زوج طبق توافق بعمل آمده مکلف به پرداخت مهریه خواهد بود.

سلام با عرض احترام خدمت شما ولی یک سوال برام پیش اومده امیدوارم که حمل بر بی ادبی بنده نکرده باشید اینکه چه طور وکالتنامه محضری را تنظیم کنم تا راه برای سوءاستفاده وکیل از آن وکالتنامه وجود نداشته باشد؟

سلام خدمت شما عزیز ، اولا بهتر است وکالت به صورت کلی و مطلق داده نشود و فقط به منظور انجام کار معین که خود شخص از انجام آن ناتوان و عاجز است تنظیم شود. همچنین اگر اطمینان کافی از وکیل وجود ندارد بهتر است که حتی الامکان از اعطای وکالت بلاعزل خودداری شود تا به محض اینکه وکیل اقداماتی علیه منافع موکل انجام داد موکل بتواند وی را عزل کند

سلام سوالی داشتم اینکه آیا اگر خانم بنده که برای نگهداری پدر ش هفته ای سه روز نزد ایشان می رود که این مسئله باعث ایجاد مشکل برای من شده است. آیا به نظرتون ایشون چنین حقی دارند که از خانه و زندگی خود بزند و مرتب خانه را جهت نگهداری ایشان ترک کند؟

البته نگهداری از پدر و مادر امری پسندیده است. لیکن باید با اجازه شوهر و بدون ورود صدمه به خانواده انجام شود. بنابراین شما می توانید از دادگاه تقاضای الزام به تمکین همسرتان و یا منع ترک منزل به طور متوالی را مطالبه کنید هر چند از آنجایی که نیت ایشان خیر و پسندیده است بهتر از مسئله از طریق تفاهم و توافق حل و فصل شود.

سلام آقای اصفهانی ممنون می شوم به سوال بنده پاسخ دهید به نظرتون می شه برای اجاره دادن محلی از نظر کارشناس دادگستری استفاده کرد، تا اختلافی در مورد مبلغ اجاره بها پیش نیاد؟

با سلام خدمت شما، اصولا تعیین مبلغ اجاره بها با توافق میان موجر و مستاجر و برحسب عرف محل تعیین می شود و الزامی به اخذ نظریه کارشناس رسمی دادگستری نیست. اما در هر حال شما می توانید با مراجعه به شورای حل اختلاف محل ملک دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری برای تعیین مبلغ اجاره بها مطرح کنید.

برای اصلاح اشتباهی که در نوشتن به نام خانوادگی در شناسنامه رخ داده است، باید به دادگاه مراجعه کرد یا خیر؟

برای رسیدگی به این قبیل شکایات هیات های حل اختلاف در محل ادارات ثبت احوال وجود دارد که باید به آن هیات ها مراجعه کرد و نیازی به طرح دادخواست در دادگاه نیست. البته آرا این هیاتها در دادگاههای عمومی قابل اعتراض نیستند. بنابراین اصلاح شناسنامه در این خصوص در صلاحیت مراجع خاصی است که در خود اداره ثبت احوال تشکیل می شود.

سلام من می خوام طلاق بگیرم از همسرم ولی نمی دونم برای طرح دادخواست طلاق چه و مدارکی لازم است که به دادگاه ارایه شود؟

سلام خدمت شما، برای ثبت دادخواست طلاق اصل و یا تصویر مصدق شناسنامه و کارت ملی و اصل و یا تصویر مصدق سند ازدواج الزامی است. البته حسب اینکه تقاضای طلاق از طرف زوج بوده یا زوجه، ممکن است به مدارک دیگری از قبیل استشهادیه، حکم دادگاه در خصوص عدم پرداخت نفقه زوجه توسط زوج و یا سایر مدارک نیاز پیدا شود.

کسی که در آمد کافی و استطاعت به مالی نداشته باشد، می تواند ضامن شخص بدهکار شود؟

اگر چه قانون داشتن تمکن مالی را برای و انجام ضمانت از شخص بدهکار ممنوع ندانسته و آن را جایز می داند اما در عمل معمولا برای قبولی ضمانت، ضامن باید بتواند داشتن تمکن مالی خود را اثبات کند. اما در هر حال طلبکار در قبول یا رد ضامن مختار است و نمی توان با استناد به تجویز قانون وی را ملزم به قبولی ضمانت کرد.

سلام برای من حکم حبس اومده می شه به جای حبس به مجازاتهای دیگه ای مثل جریمه نقدی محکوم بشم؟

صرف نظر از اینکه مجازات حبس در پاره ای موارد می تواند به نفع جامعه نیز باشد اما قانون جدید مجازات اسلامی، مجازاتهای جایگزین حبس را پیش بینی کرده است که در صورت گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف و با ملاحظه نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن و مواردی از این دست به آن حکم میدهد مانند خدمات عمومی رایگان، محرومیت از حقوق اجتماعی جزای نقدی و غیره.

من کارگر یک شرکت خدماتی هستم، برای تصفیه حساب که رفتم، کارفرما مبلغی را از حقوقم کسر کرد. اصلا مگه چنین حقی داره؟

قانون کار مواردی را که کارفرما حق برداشت از دستمزد کارگر را دارد احصاء کرده است، از جمله هنگامی که کارفرما مبلغی را به عنوان مساعده و یا وام به کارگر داده است و یا در مواردی که در اثر اشتباه محاسبه مبلغی اضافه به کارگر پرداخت شده باشد و یا موارد دیگری از این دست و در غیر این موارد کارفرما حق کسر از حقوق کارگر را نخواهد داشت.

اینجانب به دلیل عدم انجام وظایف زناشویی از سوی همسرم و با کسب اجازه از دادگاه ازدواج مجدد کردم. همسر اولم می تواند از من تقاضای طلاق کند؟

طبق رای وحدت رویه دیوان عالی کشور اگر ازدواج مجدد زوج بر اساس نشوز زوجه و با کسب اجازه از دادگاه باشد، وکالت زوجه از زوج مندرج در قانون مدنی و عقدنامه قابل اعمال نیست

پس از صدور رای از بابت تاخیر در گرفتن چک بازهم خسارات به من وارد شده است. آیا می توان آن را هم مطالبه کنم؟

قانون دارنده چک را در خصوص مطالبه همه خسارات و هزینه های وارد شده که مستقیما و به طور متعارف، در جهت وصول طلب دارنده چک به وی وارد شده است، محق دانسته و این حق قبل و بعد از صدور حکم برای دارنده . چک محفوظ است. ولی چنانچه دارنده چک مدعی خسارات پس از صدور حکم باشد، باید مراتب را طی دادخواست جداگانه و از همان شعبه صادر کننده رای اول مطالبه کند.

خودرویی را به شرط بدون رنگ بودن خریداری کردم ولی پس از تحویل و مراجعه به چند صافکار مشخص شد که خودرو رنگ شدگی دارد. چکار می توانم بکنم؟

بحث اسقاط کافه خیارات راجع» به فسخ کردن معامله است و تاثیری در اخذ غرامت ندارد. بنابراین شما میتوانید پس از برآورد خسارتتان توسط کارشناس دادگستری آن را از فروشنده مطالبه کنید

مجازات شهادت و یا قسم دروغ چیست و چه شرایط خاصی دارد؟
محتوای آکارئون
وقتی به شهرداری برای دریافت مفاصاحساب مراجعه کردم مواجه با بدهی قبلی ساختمان شده ام. اما مالک قبلی و سایر مالکان از پرداخت سهم خود استنکاف می ورزند. چطور می توانم حقم را بگیرم؟

ابتدا مطمئن شوید که بدهی مربوط به آپارتمان شما یاکل ساختمان است. اگر مربوط به واحد شما باشد، مالک قبلی باید قبل از انتقال ملک به نام شما از شهرداری مفاصا دریافت می کرد و در این مورد ممکن است به استناد به قانون تسهیل تنظیم اسناد از این کار سر باز زده باشد. اگر بدهی مربوط به کل ساختمان باشد می توانید پس از پرداخت مبلغ را از آنها نزد مراجع ذیصلاح مطالبه کنید.

همسایه من بر روی دیواری که بین ملک ما و ایشان قرار دارد سرتیر قرار داده است. آیا او چنین حقی دارد؟
محتوای آکارئون
چنانچه کسی با استفاده از نفوذی که در نهادهای دولتی دارد در مزایده های آن شرکت کند، مرتکب تخلفی شده است یا خیر؟"
محتوای آکارئون
ماشینم به سرقت رفته بود که بعد از ۳ ماه پیدا شده، علاوه بر خسارت وارد شده به آن و با اینکه من راننده آژانس هستم. می توانم تمامی خسارات را دریافت کنم؟
محتوای آکارئون
در دعوایی که علیه من مطرح شده است به قراردادی که در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده استناد کردم. آیا طرف دعوی می تواند به سند ایراد حقوقی وارد کند؟

در مقابل اسناد رسمی که در دادگاهها ارائه می شوند چه از طرف خواهان، یا خوانده، صرفا میتوان در خصوص آن ادعای جعلی بودن را مطرح کرد یا آنکه شخص ثابت کند سند ارائه شده به جهتی از اعتبار افتاده است.

چگونه می توان دعوایی را که در دادگاه مطرح است از طریق صلح و سازش حل و فصل کرد؟

سازش می تواند در هر مرحله ای از دادرسی انجام شود. این سازش میتواند در دفاتر اسناد رسمی ایجاد شود که در این صورت موضوع تابع مقررات راجع به اجرای مفاداسناد لازم الاجرا خواهد بود و یا اینکه در محضر دادگاه انجام شود، یا به طور غیررسمی در خارج دادگاه انجام شده و منجر به تنظیم صورت جلسه سازش شود که در این صورت دادگاه با تنظیم گزارش اصلاحی رسیدگی را به انجام می رساند.

آیا می توان هدایایی را که شخصی به شخصی می دهد، پس از مدتی از او پس گرفت. اگر اصل آن هدایا موجود نباشد چه طور؟

قانون، هدیه دادن به صورت مجانی را هبه می نامد که شرط و شروطی برای آن در نظر گرفته مثلا اینکه در هبه حتما باید مال موهوبه در يدهبه گیرنده قرار بگیرد و پس از قبض نیز در صورت بقا عین موهوبه اگر هبه دهنده پدر و مادر و یا اولاد هبه گیرنده نباشند و هبه نیز بلاعوض باشد و همچنان هم در مالکیت هبه گیرنده قرار داشته باشد می توان از آن رجوع کرد.

آیا خسارات ناشی از صدور چک بلامحل ای که به دارنده چک وارد شده است، قابل مطالبه است یا خیر؟

طبق تبصره الحاقی ماده ۲ قانون صدور چک، دارنده چک می تواند قبل یا بعد از صدور حکم محکومیت صادر کننده چک را نسبت به پرداخت همه خسارات و هزینه های وارد شده که مستقیما و به طور متعارف در جهت وصول طلب خود از ناحیه وی متحمل شده است را از دادگاه تقاضا کند. در خصوص پرونده هایی که منتهی به صدور رای شده است درخواست باید به همان شعبه صادر کننده رای ارائه شود.

در دادگاهی رای بدوی به نفع بنده صادر شده است. آیا ممکن است بدون اطلاع بنده پرونده در دادگاه تجدید نظر رسیدگی و رای قطعی عليه بنده صادر شود؟

طبق اصول بدیهی دادرسی هیج رایی بدون در نظر گرفتن دفاع دو طرف دعوا صادر و قطعی نمیشود.‌از همین رو قانون اعلام میدارد که دادگاه بدوی مکلف است ظرف دو روز پس از وصول دادخواست تجدید نظر آنرا برای طرف دعوا ارسال کند و طرف دعوا نیز ده روز فرصت دارد پاسخ خود به همراه مدارک لازمه به دادگاه بدوی اعلام کند و پس از آن پرونده برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم برای دادگاه تجدید نظر ارسال می شود.

در قرارداد اجاره ای که مدتی برای آن تعیین نشده باشد بر چه اساسی می توان ملک را تخلیه کرد؟

برای صحت قرارداد اجاره شرایطی وجود دارد شد که از شرایط اصلی قرارداد بوده و بدون تعیین آنها آن قرارداد باطل است. تعیین مدت زمان اجاره از جمله شرایط اساسی اجاره نامه خواهد بود که در صورت عدم تعیین آن، اجاره باطل خواهد بود.

آیا دادگاه در هنگام مهروموم ترکه تکلیفی در اطلاع دادن زمان مهروموم به کسانی که ذینفع هستند را دارد؟

این دادگاه باید وقت مهروموم ترکه را به اشخاصی ما که ذینفع هستند اعلام کند. البته شناسایی همه کسانی که در این مورد ذینفع هستنددر عمل برای دادگاه امکان پذیر نیست. چه بسا متوفی طلبکارانی داشته باشد که دادگاه از وجود آنان بی اطلاع باشد. بنابراین قانون به تاخیر انداختن مهروموم کردن ترکه به علت مطلع کردن اشخاص ذینفع از زمان و مکان مهروموم را جایز نمی داند.

قصد دارم علیه شرکتی که دارای شعب متعدد است، اقامه دعوی کنم کدام دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای من است؟

طبق قانون دعاوی ناشی از تعهدات شرکت در به محلی که تعهد آنجا واقع شده یا محلی که کالا باید در آنجا تسلیم شود، یا جایی که پول باید آنجا پرداخت شود، اقامه می شود. اگر شرکت دارای شعب متعدد در جاهای مختلف باشد، دعاوی ناشی از تعهدات هر شعبه یا اشخاص باید در دادگاه محلی که شعبه طرف معامله در آن واقع است اقامه شود.

شخصی در زمین زراعی مدعی شده که مالک تعدادی از درختان است. آیا می تواند ادعای خود را اثبات کند؟

صرف اینکه درختان مورد ادعای وی در زمین شما قرار دارد، نمی تواند دلیل رد ادعای ایشان باشد، چراکه قانون در این مورد صراحتا اعلام می کند که اگر نما یا محصولی از حبه یا اصله غیر در زمینی حاصل شود متعلق به صاحب حبه یا اصله است حتی اگر بدون اذن مالک زمین کاشته شده باشد. البته بار اثبات تعلق اصله یا حبه آن درختان با خود ایشان است.

اگر هنگام خواستگاری پدر یا مادر زوج مبلغ مهریه را تعیین کنند. آیا الزامی به پرداخت آن برای آنها ایجاد می شود یا خیر؟

حق قانونی در خصوص تعیین مبلغ مهریه با زوج است و تبعا تکلیف قانونی پرداخت آن نیز با خود او است. ولی چنانچه والدین زوج یا هر شخص ثالثی وکالت در تعیین مبلغ مهریه داشته باشند، می توانند مهریه را معین کنند که در آن صورت هم تکلیف پرداخت با زوج است و زوجه برای مطالبه آن باید به زوج مراجعه کند.

سلام دراثر حادثه کاری از ناحیه کتف چپ مصدوم شدم در روز چهاردهم که درد میکشیدم و موعد بدهی هایم بود کارفرما به واسطه ی دونفر از من در خانه ام رضایت نامه ی دستی گرفتند و قول دادند که همه جور مراقبم باشند و حتی از دیه هم بیشتر کمکم کند اما به نوعی گولم زدند و بعد از امضا پشت سرش را نگاه نکرد من فقط برای درمان دوتومن پول گرفتم که کافی هم نبود و نیست آیا میتوانم برای دیه شکایت کنم؟

سلام. متاسفانه بعد از رضایت کامل و گذشت مسلم و غیر قابل عدول، نمی توان به دعوا ادامه داد مگر اینکه مفاد رضایت نامه شامل گذشت شما از شکایت تان نشده باشد و مثلا رضایت موردی بوده باشد.

سلام .گرفتن طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟

طی‌کردن مراحل طلاق به‌صورت کامل حدود ۳ تا ۵ ماه زمان می‌برد، اما اگر از یک وکیل متخصص کمک بگیرید و همه‌ی فرایندها را طبق نظر و مشاوره‌های او پیش بروید، گرفتن طلاق توافقی در حدود ۱۰ تا 30 روزکاری امکان‌پذیر است.

سلام آقای خیابانی .حکم طلاق توافقی تا چه مدت معتبر است؟

حکم طلاق توافقی که با نام گواهی عدم سازش معروف است، تنها تا سه ماه پس از صدور آن معتبر خواهد بود. در طی این مدت می‌توان با استفاده از این گواهی به دفتر طلاق مراجعه کرده و مراحل پایانی را طی نمود.