مجازات همسایه مزاحم

شکایت از همسایه مزاحم و همسایه آزاری

شکایت از همسایه مزاحم و همسایه آزاری  مصادیق مختلفی دارد که می‌توان به ایجاد سروصدا، عدم رعایت بهداشت عمومی ساختمان، نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان نام برد که طبق قانون مجازات  همسایه مزاحم سه ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق دارد.

راه‌های برخورد و  شکایت از همسایه مزاحم  از تذکر شفاهی و ارسال اظهارنامه قضایی شروع و تا مراجعه به محاکم قضایی و طرح شکایت  و مجازت همسایه مزاحم ادامه می‌یابد.

مصادیق جرم مزاحمت همسایه در آپارتمان در موارد زیر است:

  • مزاحمت و تصرف در قسمت‌های مشترک مشاع آپارتمان
  • عدم رعایت بهداشت عمومی
  • ایجاد سرو صدای بلند در ساعات سکوت
  • نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان
  • مزاحمت در پارکینگ

موارد فوق تنها مصادیقی از مزاحمت همسایه هستند که در این مقاله در مورد آن توضیح خواهیم داد.

مطابق با ماده 30 قانون مدنی هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه‌گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثنا کرده باشد.

قانون‌گذار در اصل 40 قانون اساسی در خصوص عدم همسایه  آزاری بیان می‌دارد: هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد. همچنین و مطابق ماده 132 قانون مدنی: ” کسی نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم ضرر همسایه شود مگر تصرفی که به‌قدر متعارف و برای رفع‌حاجت یا رفع ضرر از خود باشد.

خواندن  جرم رابطه نامشروع از طریق ارسال پیامک

بنا بر آنچه گفته شد هیچ‌کس نمی‌تواند به بهانه اعمال حق خویش مرتکب تضییع حقوق دیگران و مزاحمت گردد.

یکی از موارد همسایه آزاری سروصدای جابه‌جایی وسایل خانه یا گریه نوزاد همسایه در ساعت پایانی شب یا صدا و فریادهای نامتعارف در جشن‌ها و میهمانی‌های خانوادگی است که به همین دلیل قانون‌گذار در قوانین خاص در ماده 59 قانون آپارتمان‌نشینی بیان می‌کند:

“در میهمانی‌های شب‌های غیرتعطیل بعد از ساعت 22 و در شب‌های تعطیل بعد از ساعت 24 رعایت سکوت کامل ساختمان (چه از لحاظ صدای میهمانان چه از لحاظ صدای موسیقی) الزامی است”

آنچه از مفاد این ماده به دست می‌آید این است که چنانچه همسایه‌ای اقدام به رعایت این امر ننماید به استناد همین ماده می‌توان از او در محاکم قضایی شکایت نمود.

بر اساس ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها   قراردادن هرگونه میز و صندلی و هر نوع اشیای دیگر و همچنین نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ممنوع است.

مجازات مزاحمت همسایه

بر اساس ماده 618 قانون مجازات اسلامی هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب‌وکار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

باتوجه‌به بند ب ماده ۶ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال ۱۳۹۹ همچنین مواد ۳۷ و ۳۸ قانون مجازات اسلامی که به جهات تخفیف و تبدیل مجازات پرداخته این حبس و شلاق قابل‌تبدیل به جزای نقدی در حق دولت خواهد بود.

نحوه شکایت از همسایه مزاحم

اگر در اثر اذیت و آزار همسایه خود مستأصل  شده و به دنبال اقدام قانونی هستید باید بدانید که روال شکایت از مزاحم به ترتیب زیر است:

  1. صحبت دوستانه و مسالمت‌آمیز
  2. مراجعه به دفتر خدمات قضایی و ارسال اظهارنامه
  3. برقراری تماس تلفنی با پلیس 110 جهت حضور در محل و تنظیم صورت‌جلسه
  4. تنظیم استشهادیه از طریق سایر همسایگان
  5. ثبت و طرح شکایت کیفری علیه همسایه مزاحم
خواندن  اقاله چیست

 مدارک لازم برای شکایت از مزاحمت همسایه

  • صورت‌جلسه پلیس 110
  • استشهادیه محلی
  • سایر ادله از قبیل عکس و فیلم و…

شکایت از همسایه بابت نگهداری سگ در آپارتمان

طبق قانون قسمت‌های مشاع و مشترک در آپارتمان متعلق به تمام مالکین است و هیچ‌کدام از آنان حق تصرف شخصی در قسمت مشاع ندارند.

در تبصره ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها آمده است که نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ساختمان ممنوع است. منظور از قسمت‌های مشترک آپارتمان، راه‌پله‌ها، پشت‌بام، راهرو ها، حیاط و پارکینگ است. هیچ‌کس نمی‌تواند در یک هیچ‌کدام از قسمت‌های مشترک آپارتمان، هیچ‌گونه حیوانی اعم از اهلی یا وحشی نگه دارد؛ بنابراین امکان شکایت بابت نگهداری سگ در قسمت‌های مشترک آپارتمان وجود دارد.

همین حکم در مورد نگهداری حیوان در آپارتمان نیز مجری است.

مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت همسایه آزاری

وکیل شکایت از مزاحمت همسایه بیان می کند چنانچه همسایه شما مبادرت به همسایه آزاری نمود و گفتگوهای مسالمت‌آمیز افاقه ننمود برای شکایت از این همسایه مزاحم می‌توانید به دادسرای عمومی محل سکونت مراجعه کنید.

نمونه متن شکایت از همسایه آزاری

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

به استحضار می‌رساند که اینجانب ساکن طبقه… یک ساختمان مسکونی به آدرس ذکر شده در بالا هستم. مدتی است جناب آقای/خانم ……….. (مشتکی‌عنه) که همسایه طبقه ……….. ما با ایجاد سروصدای مزاحم و بیش از اندازه باعث سلب آسایش ما و سایر همسایگان شده است. بدین ترتیب که کودکان وی تا نیمه‌شب در ساختمان می‌دوند و جیغ می‌کشند و صدای پاهای آنان و جیغ و سروصدای آنها مانع استراحت ما و سایر ساکنین ساختمان شده است. اینجانب ناراحتی و اعتراض خود و سایر همسایگان را بارها به اطلاع ایشان رسانده‌ایم؛ اما تغییری در شرایط حاصل نشده است. باتوجه‌به شرایط پیش‌آمده از آن مقام محترم تقاضای رسیدگی دارم.

خواندن  کلاهبرداری اینترنتی + نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

در ضمن سایر همسایگان آقای/خانم………………..با شماره تماس …………………..و آقای/خانم……………….با شماره تماس ………………….. اعلام آمادگی کرده‌اند تا در صورت نیاز در دادگاه حاضر شوند و مطالب ذکر شده در این شکواییه را تأیید کنند.

 نمونه رای مزاحمت ملکی همسایه

در خصوص دادخواست آقای س.ک. به وکالت از خانم م. ط. به طرفیت خانم ش.ط. به خواسته رفع مزاحمت از یک باب پارکینگ مسکونی باتوجه‌به اوراق پرونده وکیل خواهان اظهار نمود موکل مالک پلاک ثبتی (آپارتمان) به شماره 43108 فرعی از 3526 اصلی مفروز و مجزی از پلاک 6867 فرعی از اصلی مذکور بخش 3 تهران است و در سند مالکیت خواهان حق عبور از پارکینگ شماره 3 متعلق به خوانده درج است؛ ولی او مانع عبور است. آقای م.پ. وکیل خوانده معرفی و پاسخ داد موکل مزاحمتی ندارد و حاضر است تا خواهان از پارکینگ خود استفاده کند. وکیل خواهان پاسخ مذکور را خلاف واقع دانست دادگاه از کلانتری محل درخواست تحقیق محلی نمود مأمور اعزامی به نقل از همسایه طرفین، عدم اذن خوانده در تردد خواهان را تصدیق نمود. دادگاه پس از بررسی نظر به حق العبور خواهان در سند مالکیت به استناد ماده 162 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به رفع مزاحمت خوانده از تردد خواهان و عبور از پارکینگ شماره 3 متعلق به خوانده صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره حضوری است ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران است و تجدیدنظرخواهی مانع از اجرای حکم نمی‌گردد.
رئیس شعبه 28 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ شجاع

وکلای مؤسسه  حقوقی و داوری کاتبان حقیقت گستر عادل با مدیریت رسول خیابانی همگی از قوانین آپارتمان‌نشینی مطلع‌اند و روال کار شکایت از همسایه مزاحم و پیگیری پرونده تشکیل شده با این عنوان را می‌دانند. پس اگر به دنبال وکیل متخصص شکایت از همسایه آزاری هستید با شماره  مندرج در سایت تماس بگیرید.

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها