فسخ نکاح + چطور فسخ نکاح کنم

فسخ نکاح  به دلیل وجود یکی از عیوب مصرح قانونی در هر یک از زوجین بوجود می آید و به معنی پایان دادن یکطرفه به عقد نکاح میباشد.

براساس ماده 1122 قانون مدنی عیوب ذیل باعث فسح  ازدواج میگردد: جنون هر یک از زوجین  و عیوب زن که عبارت است از  قرن ، جذام ، برص ، افضاء ، زمین گیری و نابینایی از هر دو چشم ،  و عیوب مرد که شامل  خصاء ، عنن و مقطوع بودن آلت تناسلی می باشد.در ماده 1120 قانون مدنی یکی از طرق پایان دادن به عقد  ازدواج را فسخ نکاح اعلام نموده است.

به موجب  ماده  فوق الذکر عقد نکاح  در صورت فسخ،  پایان میابد ولیکن احکام و مقررات  فسخ با طلاق متفاوت میباشد.

فسخ نکاح چیست؟

فسخ نکاح به معنی پایان دادن بصورت یکطرفه به عقد نکاح بدلیل یکی از عیوب تصریح شده در قانون میباشد که هریک از زن و شوهر در صورت حادث شدن این عیوب و تحت شرایطی میتوانند نکاح را فسخ کنند. به طور کلی فسخ  ازدواج زمانی میتواند مورد اعمال قرار گیرد که یکی از عیوب مصرح قانونی اتفاق افتاده باشد و زن یا شوهر متقاضی فسخ میبایست این موارد را در دادگاه اثبات نماید.

  • نکته مهم در فسخ  این میباشد درصورتی که یکی از زن یا شوهر قبل از عقد از وجود این عیوب در طرف مقابل اطلاع داشته باشد و با اطلاع از همین عیب ازدواج نماید دیگر بعد از عقد حق فسخ نکاح را نخواهد داشت. نکته دیگر اینکه این حق فسخ فوری بوده و  در صورتی که یکی از زوجین  از عیوب طرف مقابل مطلع گردد میبایست به محض اطلاع حق خود را اعمال و اجرا نماید و نمیتواند پس از گذشت مدت زمان زیادی از عقد،تقاضای فسخ نماید.
  •   چه عیوبی باعث فسخ ازدواج می شوند؟

 

خواندن  آیا به زن صیغه ای ارث می رسد + صیغه 99 ساله چیست

موارد فسخ ازدواج ، شامل عیوب زیر در زن یا مرد می باشد:

به موجب ماده 1121 قانون مدنی : جنون هر یک از زن و شوهر، به شرط اینکه استقرار یابد ، یعنی جنون ادواری نباشد ، از موارد فسخ نکاح می باشد . مطابق 1122 قانون مدنی ، خصاء ، عنن (مشروط بر اینکه مرد حداقل یک مرتبه عمل جنسی را انجام نداده باشد) و مقطوع بودن آلت تناسلی، از موارد عیوب مرد میباشد که موجب حق فسخ برای زن میگردد.

بر اساس ماده 1123 قانون مدنی ، عیوب زنان که از موارد  فسخ  ازدواج برای ز وج بوده ، شامل قرن ، جذام ، برص ، افضاء ، زمین گیری و نابینایی از هر دو چشم می باشد.

 مجنون بودن به عنوان عیب مشترک میان زن و شوهر میباشد  که باعث فسخ می باشد

  • مراحل  قانونی فسخ نکاح کدامند:

  • متقاضی فسخ ، درابتدا ، باید برای ثبت نام ثنا  در سامانه ثنا اقدام نماید. سپس ، با ارسال یک اظهارنامه ، قصد خود را برای  فسخ  عقد ازدواج به طرف مقابل، اعلام کند.
  • در مرحله بعد ، متقاضی فسخ، باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و اقدام به ثبت دادخواست فسخ نکاح نماید. 
  • در مرحله بعد ، پس از اینکه دادخواست فسخ به شعبه دادگاه خانواده  ارجاع گردید، با ارسال ابلاغیه برای طرفین ، زن و شوهر یا وکلای آنها باید در جلسه یا جلسات رسیدگی حاضر شوند.

 و در نهایت در صورت اثبات هر یک از موارد و هم چنین ، شرایط فسخ ، دادگاه خانواده ، رای بر تایید تأئید فسخ نکاح صادر می کند. در صورتی که محکوم علیه رای  فسخ نکاح ، به آن اعتراض داشته باشد میتواند نسبت به رای ، تجدید نظر خواهی یا فرجام خواهی نماید ، پس از اینکه  رای در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور  تأئید و قطعی گردید، محکوم له می تواند برای اجرای رای ، به دفتر ازدواج و طلاق مراجعه کرده و با ثبت فسخ ازدواج در شناسنامه ، رای فسخ را اجرا کند.

خواندن  ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول +ازدواج دوم مرد متأهل

وضعیت مهریه در فسخ نکاح

وکیل مهریه در فسخ  ازدواج در پاسخ به سوال تکلیف مهریه در صورت انجام فسخ نکاح  بیان می کند اگر فسخ ازدواج قبل از نزدیکی باشد،  زن حق مهر ندارد و  تنها مورد استثناء دریافت مهریه در فسخ ،  عنن بودن مرد است که در صورت تحقق این مورد زن مستحق نصف مهریه است.

هرگاه فسخ بعد از نزدیکی باشد، زن مستحق همه مهریه است.

به نظر اکثر حقوقدانان در صورت فسخ به دلیل تدلیس زن در هیچ فرضی نردیکی یا عدم نزیکی مهریه تعلق نمی گیرد.

آیا عدم بکارت و دوشیزه نبودن زوجه  موجب  ایجادحق فسخ برای مرد می شود؟

بهترین وکیل فسخ نکاح بیان می کند که صرف عدم وجود پرده بکارت، از موجبات فسخ نخواهد بود،

مگر اینکه :

1- ضمن عقد ازدواج ، وجود بکارت و دوشیزگی بودن زن شرط شده باشد

2- این امر مورد  قبول عرفی بین مردم باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان و  آنلاین و ارائه راهکار در این زمینه و نحوه و مراحل فسخ ، 

با وکیل متخصص در زمینه امور خانواده ارتباط بگیرید تا در پیشبرد پرونده  و مسیرتان بهبود بخشد.

 

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها