میخواهم طلاق توافقی بگیرم

طلاق توافقی چیست  و چگونه انجام می گردد؟

طلاق توافقی  یکی از انواع طلاق است که زوج و زوجه پس از اینکه به این نتیجه رسیدند که دیگر قادر به ادامه زندگی مشترک برایشان امکان ندارد و تصمیم قطعی به جدایی دارند و در همین راستا در مورد کلیه مسائل مربوط به زندگی مشترک( مالی-غیرمالی) با یکدیگر توافق کرده و قصد خود بر جدایی را در قالب طلاق توافقی محقق میسازند و مهمترین موارد مورد توافق عبارت است از:

  • حضانت فرزند یا فرزندان مشترک
  • نفقه زوجه و فرزندان و جهیزیه
  • اجرت المثل دوران زوجیت (در صورت وجود)
  • همچنین شاید از همه چالش بر انگیزتر، در مورد مهریه

 

 مقدمات انجام طلاق توافقی

متقاضیان طلاق توافقی ابتدا میبایست به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه و اطلاعات خود را در این سایت جهت اخذ نوبت غربالگری ثبت نموده و در زمان تعیین شده از سوی مراکز غربالگری یا مراکز مشاوره خانواده مراجعه نمایند.

پس از انجام مشاوره در مراکز مشاوره،مراکز مذکور در صورت تشخیص عدم امکان ادامه زندگی اقدام به صدور گواهی  عدم انصراف از طلاق میکنند که متقاضیان طلاق(زوج-زوجه) جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی،میبایست گواهی را به دفاتر خدمات قضایی تحویل تا دادخواست آنها ثبت گردد.

خواندن  وکیل کیفری + وکیل کیفری خوب در قم + وکیل رایگان قم

مراحل طلاق توافقی

در ادامه تمام مراحل طلاق توافقی را در ۸ گام ساده برای شما توضیح میدهیم:

 

گام اول: مشاوره‌های اجباری

اولین اقدام طلاق توافقی مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق و ثبت اطلاعات زوجین در این سامانه است.

سپس زوجین باید به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده مراجعه نمایند و پس از انجام مشاوره‌های لازم، “گواهی عدم انصراف از طلاق” دریافت کنند.

گام دوم: تقدیم دادخواست

دومین گام  برای طلاق توافقی،  ثبت  دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.

مدارک لازم جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی  عبارت است : شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه

گام سوم: تعیین وقت دادرسی

پس از اینکه دادخواست طلاق در دفاتر خدمات قضایی ثبت گردید، باید منتظر تعیین وقت حضور در دادگاه خانواده جهت رسیدگی به موضوع باشید.

تعیین وقت  رسیدگی، بوسیله ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا به اطلاع زوجین خواهد رسید. در ابلاغیه صادره شعبه دادگاه و زمان جلسه رسیدگی قید میگردد.

گام چهارم: حضور در جلسه دادگاه

مهمترین گام در تقاضای طلاق توافقی،  حضور زوجین یا وکلای ایشان در دادگاه خانواده در روز و ساعت تعیین شده در ابلاغیه به همراه مدارک لازم است.

گام پنجم: مشاوره در دادگاه

پس از انجام مشاوره توسط واحدهای مشاوره مستقر در دادگاه خانواده و ارشاد و راهنمایی زوجین جهت اصلاح ذات البین،در صورت عدم تاثیر ،مشاورین خانواده با توجه به مصلحت زوجین در ادامه زندگی یا جدایی،اظهارنظر میکنند.سپس نظریه مشاوران خانواده صادر و به زوجین یا وکلای آنان جهت صدور گواهی عدم امکان سازش تحویل میگردد.

توافقنامه معمولاً شامل موارد زیر است:

    • توافق و تعیین تکلیف در خصوص مهریه
    • نفقه زوجه
    • اجرت المثل
    • جهیزیه
    • حضانت فرزند
    • نحوه و تاریخ‌های ملاقات با فرزند
    • حضانت و نگهداری و نفقه فرزند و میزان و نحوه پرداخت آن
      • هزینه هر جلسه مشاوره به ازای هریک از زوجین در حدود ۵۲/۰۰۰ تومان
      • هر جلسه جمعاً (برای هر دو نفر) ۱۰۴/۰۰۰ تومان
      • در مجموع ۵ جلسه (برای هر دو نفر) ۵۲۰/۰۰۰ تومانسایر حقوق مالی و غیر مالی طرفین

        گام ششم: حضور مجدد در دادگاه

        پس از سپری شدن مراحل فوق  ، زوجین یا وکلای آن‌ها به دادگاه خانواده مراجعه می‌نمایند و دادگاه با احراز علقه زوجیت و با توجه به مواردی همچون نظریه مشاور، محتویات پرونده و توافقات زوجین اقدام به صدور رای که همان گواهی عدم امکان سازش است، می‌نماید.

         

        گام هفتم: مراجعه به دفتر طلاق

        پس از  اینکه دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر نمود، زوجین یا وکلای آن‌ها ۳ ماه فرصت دارند تا با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش و مدارک لازم دیگر، به دفتر طلاق مراجعه نمایند و با جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن، مراحل طلاق  به اتمام می‌رسد.لازم به ذکر است  انجام حداقل 5 جلسه  مشاوره الزامی است.

        هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

        هزینه طلاق توافقی به تفکیک شامل موارد ذیل است:

        الف) هزینه جلسات مشاوره و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق

    • ب) هزینه دادرسی هزینه دادرسی هنگام تقدیم دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه طلاق توافقی خواسته‌ای غیرمالی محسوب می‌شود، هزینه دادرسی آن (حدوداً) ۲۱۰/۰۰۰ تومان است.پ) هزینه دفترخانه طلاق
    •  آخرین مرحله از فرآیند طلاق  مربوط به اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه طلاق است و در حال حاضر دفاتر طلاق در حدود ۱/۵۰۰/۰۰۰ تا ۶/۰۰۰/۰۰۰ تومان یا حتی بالاتر، برای این موضوع مطالبه میکنند.
خواندن  شکایت بر روی چک های برگشتی ( قانون جدید و قدیم)

وکیل طلاق توافقی در قم

مراحل طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟

تمام مراحل طلاق  از زمانی که طرفین یا وکلای آن‌ها در دادگاه خانواده حاضر می‌شوند تا زمانی که صیغه طلاق توسط دفتر رسمی طلاق جاری می‌شود، در تهران معمولاً کمتر از 20 روز انجام نمی‌شود.

وکلای مجرب موسسه حقوقی  کاتبان حقیقت با توجه به تجارب و سوابق درخشانی که در زمینه انواع دعاوی خانواده از جمله  طلاق  دارند، صفر تا ۱۰۰ پروسه و مراحل طلاق توافقی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون نیاز به حضور زوجین به انجام می‌رسانند.

وکالت در طلاق  چیست

یکی از سوالاتی که ذهن اکثر خانم ها را درگیر خود نموده است این است که  نحوه طلاق توافقی چگونه است ؟ چگونه طلاق بگیرم؟

براساس ماده 1133 قانون مدنی مرد هر وقت که بخواهد می تواند زن را طلاق دهد و طبق قانون ایران حق طلاق با مرد است . بعضی اوقات زن و مرد در انجام طلاق با یکدیگر به توافق می رسند و  هردو در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر می شوند و شوهر یک وکالت در طلاق به خانم می دهد تا به جای مرد وکیل بگیرد و بدون نیاز به حضور مرد خود را مطلقه نماید.

شروط مندرج در وکالت در طلاق :

  • وکالت  بلاعزل باشد (محدود به زمان خاصی نباشد)
  • حق توکیل به غیر داشته باشد (زن بتواند به جای آقا وکیل بگیرد تا در دادگاه حضور پیدا کنند)
  • حق اسقاط درتجدید نظرخواهی و فرجام خواهی داشته باشد ( بعد از صدور حکم طلاق خانم بتواند به دفتر طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق مراجعه کند. چرا که اگر این حق را نداشته باشد بعد حکم طلاق یک مدت اعتراض ۴۰ روزه برای آن وجود دارد)
خواندن  فسخ نکاح چه مراحلی دارد

نمونه گواهی عدم امکان سازش

احتراماً به استحضار می رساند: اینجانب با خوانده به موجب تصویر عقدنامه شماره ……. مورخ ……دفترخانه شماره ……. شهرستان …… عقد ازدواج دایم منعقد کرده‌ایم. حاصل این ازدواج ……. فرزند پسر/دختر/بدون فرزند است. با توجه به اختلافات پیش آمده و نبود تفاهم در زمینه‌های گوناگون زندگی مشترک و سوء رفتار خوانده و در نتیجه عدم امکان زندگی مشترک، به استناد ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، رسیدگی و صدور گواهی عدم امکان سازش را استدعا دارم.

حق طلاق

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

سلام وقت بخیر در طلاق توافقی باید در ابتدا توافق بر سر گرفتن مهریه انجام بشود یا خیر بعدا انجام میشود و این که مهریه اگر قسطی بشود سه ماه یک سکه تعلق میگیرد یا نه ماه یک سکه؟