وکیل دعاوی خودرو

مخفی‌کردن شماره پلاک خودرو چه مجازاتی دارد

تعویض پلاک « مخفی‌کردن شماره پلاک خودرو، فاقد وصف جزایی است »

شعبه ۳۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در دادنامه شماره ۹۳۰۹۹۷۰۲۲۳۱۰۰۶۸۹ مورخ ۲۶/۰۳/۱۳۹۳ بیان می‌دارد:

انداختن پوشش روی پلاک مطابق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی نه تغییر پلاک می‌باشد و نه الصاق پلاک دیگری به اتومبیل و با تقلب در پلاک، بنابراین عمل ارتکابی فاقد وصف جزایی و خارج از شمول ماده ۷۲۰ قانون فوق‌الذکر می‌باشد.

 تعویض غیرقانونی رنگ و اتاق خودرو

 وکیل رفع توقیف خودرو توضیح می‌دهد بر اساس ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که در سال ۸۹ مصوب شده است، تعویض قطعات اصلی وسایل نقلیه ازجمله تعویض سیلندر خودرو، شاسی، اتاق و موتور ممنوع است.

به‌طورکلی تعویض هر یک از قطعات اساسی خودرو مثل اتاق، شاسی، موتور و رنگ در مرحله نخست به اخذ مجوز از پلیس راهنمایی‌ورانندگی نیاز دارد و استعلام شماره شاسی خودرو هنگام معامله خودرو امری ضروری می‌باشد.

 تعویض قطعات دو فرض متصور است:
حالت اول زمانی است که در این تغییرات، مورد غیرقانونی وجود نداشته باشد. به‌عنوان‌مثال فرض کنید خودرویی دچار واژگونی می‌شود و مالک آن بدون اخذ مجوز، یک اتاق جدید با همان مشخصات اتاق قبلی خریداری و روی خودروی خود نصب می‌کند.

خواندن  اختلافات بین موجر و مستاجر

در این حالت، مالک خودرو به کمیسیون ماده ۳۰ پلیس راهنمایی‌ورانندگی در حضور قاضی دادگاه ارجاع داده می‌شود و قاضی می‌تواند به میزان یک‌هشتم تا یک‌چهارم قیمت قطعه تعویض شده، جریمه نقدی تعیین کند. پس از پرداخت این جریمه، تغییرات در سامانه پلیس و برگ سبز خودرو ثبت و به رسمیت شناخته می‌شود.

  حالت دوم این است که این تغییرات علاوه بر عدم اخذ مجوز، غیرقانونی نیز هستند. مثلاً تعویض موتور خودرو با موتور یک خودروی قوی‌تر، در این دسته از تغییرات قرار می‌گیرد. در این حالت مالک خودرو از سوی پلیس موظف می‌شود که خودرو را به همان حالت اولیه و منطبق با شرایط درج‌شده در اسناد شناسایی، بازگرداند و تا زمانی که این کار انجام نشود، پلیس راهور هیچ‌گونه خدماتی را به این خودرو ارائه نخواهد کرد.

 اصالت خودرو چیست

اصالت خودرو یعنی آسودگی از بابت درستی اطلاعات درج‌شده در مدارک خودرو و اطمینان از نبود مشکل در زمان تعویض پلاک خودرو است. در واقع به زبان ساده می‌توان گفت با اصالت ماشین می‌توانید متوجه شوید که خودرو برای معامله آماده است و مشکلی ندارد.

وکیل معامله خودرو بیان می‌دارد سامانه اصالت خودرو بستری است که افراد با مراجعه به آن می‌توانند نسبت به ممنوع‌المعامله بودن یا نبودن، موارد استفاده از بیمه، سرقتی بودن خودرو و به طور کل اصالت یک وسیله نقلیه، مطلع شوند.

 مرجع صالح رسیدگی به جرم تغییر در اصالت خودرو

شعبه دوم دیوان عالی کشور در دادنامه شماره ۹۴۰۹۹۷۰۹۰۹۰۰۰۲۶۶ مورخ ۱۳۹۴/۰۵/۱۰ اشعار می‌دارد:
مرجع صالح برای رسیدگی به بزه تغییر در اصالت خودرو (تعویض سیلندر)، کمیسیون موضوع ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی‌ورانندگی است.

خواندن  جرم دایرکردن مرکز فساد و فحشا + مجازات کشف حجاب

مشاوره حقوقی قم

 الزام به فک پلاک خودرو به استناد وکالت‌نامه

نظر بر عرف حاکم بر جامعه و نحوه انجام معاملات خودرو که برای فک پلاک وکالت می‌دهند و اول معامله می‌نمایند و سپس جهت فک پلاک به خریدار جهت تعویض پلاک در دفترخانه وکالت برای اقدام می‌دهند فلذا:
وکالت‌نامه فک پلاک، قرینه بر فروش مبیع است و فروشنده به استناد آن می‌تواند در دادگاه درخواست فک پلاک خودرو را علیه خریدار اقامه نماید.

در همین زمینه شعبه ۴۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در دادنامه شماره ۹۴۰۹۹۷۰۲۲۴۶۰۰۲۰۹ اشعار می‌دارد: (نمونه رأی وکالت در تعویض پلاک خودرو)

در انتقال خودرو، متعارف نیست که یک وکالت‌نامه برای تنظیم سند و یک وکالت‌نامه جهت تعویض پلاک، تفویض شود؛ بنابراین اعطای وکالت در تعویض پلاک، دلالت بر تفویض وکالت در انتقال و تنظیم سند خودرو نیز دارد.

 

 الزام به فک پلاک وسیله نقلیه در رهن یا توقیف

چکیده نظریه شماره ۷/۱۴۰۰/۱۳۶۹ مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۴ اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره دعوای الزام به فک پلاک وسیله نقلیهٔ در توقیف یا رهن:
باتوجه‌به اینکه شماره پلاک خودرو متعلق به مالک آن می‌باشد و اوست که باید در مراجع انتظامی و قضایی پاسخگو باشد؛ حتی باوجوداینکه وسیله نقلیه در توقیف یا رهن می‌باشد نیز، مالک پلاک می‌تواند دعوای الزام به فک پلاک را مطرح کند و پلاک خود را از ماشین جدا نماید.
شایان ذکر است فک فیزیکی پلاک و توقیف خودرو بدون دستور مقام قضایی چون با حقوق اشخاص ثالث ارتباط دارد، امکان‌پذیر نیست.
توضیح آن که دعوای الزام به فک پلاک نصب شده بر روی خودرو دعوای غیرمالی می‌باشد.

خواندن  شکایت از همسایه کبوتر باز + مجازات کبوترپرانی

خاطرنشان می‌شود کمیسیون مزبور مرجع صالح رسیدگی به اسقاط و اختصاص پلاک خودروها نیز می‌باشد.

 سوال: چسباندن آدامس به پلاک خودرو جرم است؟

 پاسخ: چسباندن آدامس به پلاک خودرو مصداق بزه تغییر پلاک است و مجازات مرتکب بر اساس ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی حبس از ۶ ماه تا یک سال است.

 سوال: اگر شخصی مالک چند وسیله نقلیه باشد می‌تواند پلاک‌های آن را جابه‌جا کند؟

 پاسخ : خیر، یک شخص اگرچه مالک چند وسیله نقلیه باشد نمی‌تواند پلاک این وسائل نقلیه را به اعتبار اینکه متعلق به خودش می‌باشد جابه‌جا نماید.

 شرایط اسقاط خودروهای فرسوده

وکیل متخصص خودرو در خصوص مراحل و شرایط اسقاط خودروهای فرسوده اظهار می‌دارد بر اساس آیین‌نامه ازرده‌خارج کردن خودروهای فرسوده معیارهای تأیید فرسودگی خودرو شامل وضعیت ایمنی، میزان آلایندگی و سال ساخت خودرو می‌باشد.

همچنین خودرو فرسوده جهت احراز فرسودگی و اسقاط دومرتبه متوالی به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نشده باشد.

متقاضیان جهت بهره‌مندی و اطلاع کامل از جزئیات طرح اسقاط خودرو فرسوده و نمونه وکالت‌نامه اسقاط خودرو می‌توانند با مراجعه با سایت اسقاط خودرو مراجعه نمایند.

وکیل خودرو

 مشاوره حقوقی با وکیل خودرو

باتوجه‌به افزایش حجم معاملات خودرو و مشکلات احتمالی که در زمینه این نقل‌وانتقالات به وجود می‌آید و نظر به این که حجم نسبتاً زیادی از دعاوی موجود در محاکم مربوط به دعاوی معاملات وسیله نقلیه است پیشنهاد می‌گردد قبل از هرگونه اقدام قانونی و دفاع با وکیل دعاوی مطالبه افت قیمت خودرو و وکیل اثبات وقوع بیع خودرو و وکیل الزام به فک پلاک خودرو و وکیل برای رفع توقیف خودرو مشاوره نمایید.

 

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها