اعتراض به قبض جریمه رانندگی

اعتراض به قبض جریمه راهنمایی و رانندگی  و خلافی خودرو  از طریق تکمیل  و ثبت نمونه  شکایت به جریمه رانندگی موجود در این مقاله و تسلیم آن به اداره اجرائیات راهنمایی و رانندگی امکان‌پذیر است.

مستند قانونی اعتراض به خلافی خودرو چیست

وکیل شکایت از راهنمایی و رانندگی  در این زمینه بیان می دارد به موجب  ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی متخلف موظف است ظرف مدت شصت روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه یا تاریخ ابلاغ شده در قبض جریمه‌ ای که به اطلاع او می‌ رسد جریمه را به حسابی که از طرف خزانه داری کل تعیین و اعلام می‌ شود پرداخت و رسید دریافت نماید یا مراتب اعتراض خود را ظرف مدت مذکور با ذکر دلایل به اداره اجرائیات راهنمایی و رانندگی تسلیم نماید. اداره مذکور موظف است حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت پس از وصول اعتراض بررسی لازم را انجام داده و در صورت غیر موجه دانستن اعتراض مراتب را به معترض ابلاغ نماید، در صورت اصرار معترض، اداره اجرائیات موضوع را جهت رسیدگی به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال می نماید.
واحد فوق الذکر متشکل از یک قاضی با ابلاغ رئیس قوه قضائیه و یک کارشناس راهنمایی و رانندگی با معرفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مربوطه می‌ باشد ریاست آن واحد با قاضی خواهد بود که پس از أخذ نظر مشورتی عضو دیگر مبادرت به صدور رأی می نماید. رأی صادره قطعی است.
خاطر نشان می گردد در صورتی‌ که متخلف در مهلت قانونی مذکور اعتراض خود را تسلیم ننماید یا ظرف بیست روز پس از ابلاغ رأی واحد جریمه را پرداخت ننماید، موظف است جریمه را به مأخذ دو برابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.

مراحل اعتراض به خلافی خودرو و کم‌کردن خلافی

اعتراض به جریمه رانندگی به دو صورت انجام می‌گیرد:

  • اعتراض به قبض جریمه راهنمایی و رانندگی

اولین و ساده‌ترین راه اعتراض به خلافی خودرو، اعتراض به قبض جریمه صادره از سوی افسر راهنمایی و رانندگی است. فرد معترض به جریمه خودرو باید با دردست‌داشتن مدارک و قبض جریمه به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه نماید و در آن جا فرم شکایت از جریمه خودرو را تکمیل نموده تا برای اعتراض وی پرونده تشکیل و کارشناسان راهور موضوع را رسیدگی نمایند.

  • اعتراض به‌صورت وضعیت تخلفات
خواندن  افت قیمت خودرو در تصادف + جدول افت قیمت خودرو در تصادف

گاهی اوقات فرد به قبض جریمه رانندگی معترض نبوده؛ بلکه به‌صورت وضعیت تخلفات رانندگی که شامل میزان و تعداد تخلفات است معترض بوده که در این صورت  فرد معترض باید به دفاتر پلیس 10+ مراجعه و اعتراض خود را به‌صورت سیستمی ثبت نماید  و اعتراض وی به اجرائیات راهور  ارسال می‌گردد  که در آن جا در خصوص اعتراض وی پرونده‌ای تشکیل و تیم کارشناسان پلیس راهور بررسی و نتیجه را اعلام نمایند.

مدارک لازم جهت اعتراض به جریمه رانندگی

  • کارت شناسایی معتبر
  • سند مالکیت خودرو
  • فرم درخواست تجدیدنظر که به طور صحیحی تکمیل شده باشد.
  • کارت شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه یا نماینده قانونی وی

مهلت اعتراض به جریمه خلافی خودرو چقدر است

مطابق ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مهلت اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی، ، 60 روز بوده و مبدأ محاسبه این مهلت تاریخی است که در برگ قبض جریمه قید گردیده یا تاریخی است که صورت‌وضعیت تخلفات به راننده ابلاغ و تسلیم می‌گردد.  بنابراین فرصت را از دست ندهید و تا دیر نشده   نسبت به پیگیری جریمه اشتباهی خودرو خودتان اقدامات لازم را به انجام برسانید.

نکته حائز اهمیت دررابطه‌ با اعتراض به خلافی خودرو آن است که این اعتراض برای کم‌کردن خلافی برخلاف استعلام پلاک فعال خودرو با کد ملی که به‌صورت آنلاین و از طریق برنامه پلیس من صورت می‌پذیرد، حضوری بوده و مراجعه و حضور راننده یا مالک الزامی است.

 

 نحوه اعتراض به جریمه عوارض آزادراهی

اعتراض به جریمه آزادراهی خودرو بسیار ساده و راحت‌تر از اعتراض به جریمه تسلیمی خودرو است و  این اعتراض به خلافی آزادراهی از طریق زیر انجام می‌شود:

پلاک خودروی خودتان را به شماره ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ ارسال کنید و سپس درخواست بازبینی خودتان را به ثبت برسانید.

روش دوم نیز این بوده که با شماره اعلام‌شده، اعتراض خودتان را ثبت کنید. برای اعتراض می‌توانید با شماره‌تلفن ۶۳۴۶۸۵۳۱-۰۲۱ تماس برقرار کنید.

نحوه استعلام از خودرو مکشوفه سرقتی، عبارت‌اند از:

  • استعلام از طریق سامانه پست یافته (سامانه پیداشده‌ها)
  • استعلام از طریق سامانه پلیس من
  • استعلام از طریق سامانه پیامکی (۱۱۰۱۰۶۰۶۰)

اعتراض به جریمه دوربین ثبت تخلفات رانندگی

امکان ثبت اعتراض  غیرحضوری به جرایم دوربین به‌صورت اینترنتی وجود ندارد و تنها وکیل شکایت از راهنمایی و رانندگی اظهار می‌دارد نحوه اعتراض به جریمه دوربین ثبت تخلفات رانندگی یکی از سؤالات شایع عموم مردم است که در مورد آن توضیح خواهیم داد.

سؤال – دوربین‌های پلیس راهور چه تخلفاتی را ثبت می‌کنند:

خواندن  پیش فاکتور چقدر اعتبار قانونی دارد + تفاوت فاکتور با پیش فاکتور چیست

پاسخ: سرعت غیرمجاز – تردد در محدودهٔ طرح ترافیک – عبورازچراغ‌قرمز

بر اساس مدارک و مستندات موجود در پلیس راهور امکان اشتباه دوربین‌های  طرح ترافیک بسیار پایین و زیر یک درصد اعلام شده است ولیکن چنانچه شما به تصویر ضبط شده توسط این دوربین‌ها اعتراض داشته باشید می‌بایست با مراجعه به پلیس راهور می‌توانید نسبت به خلافی خود اعتراض کنید. برای این کار ابتدا به پلیس + ۱۰ مراجعه کنید بعد از استعلام خلافی درخواست کنید که تصویر ثبت شده، به شما داده شود.

بیشتر بخوانید: نتایج قرعه کشی ایران خودرو

مراکز رسیدگی به اعتراض جرائم راهنمایی و رانندگی تهران

در شهر تهران، 7 مرکز برای رسیدگی به این اعتراضات در نظر گرفته شده‌اند که می‌توانید با مراجعه به نشانی اینترنتی پلیس راهور از محل دقیق آن مطلع گردید

استعلام پیامکی خلافی خودرو از طریق پلاک

برای دریافت استعلام خلافی با پیامک تنها لازم است شماره VIN خودرو که روی کارت ماشین ثبت شده را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ SMS کنید تا مبلغ کل خلافی ماشین به همراه تعداد تخلفات و آخرین تاریخ به‌روزرسانی خلافی خودرو برای شما در قالب یک پیام ارسال شود.

سامانه راهور به نشانی اینترنتی www.rahvar120.ir به‌منظور ارائه خدمات غیرحضوری به افراد راه‌اندازی شده است که از جمله خدمات آن می‌توان استعلام خلافی خودرو، پرداخت خلافی و دریافت نوبت جهت تعویض پلاک و… اشاره کرد.

مجازات جریمه توقیف غیرقانونی خودرو توسط راهنمایی و رانندگی چیست

وکیل شکایت از راهنمایی و رانندگی توضیح می‌دهد  عمده شکایت از پلیس‌راه مربوط به جریمه ناحق خودرو و توقیف غیرقانونی خودرو توسط پلیس‌راه است.

سؤالی که این روز‌ها بسیار مطرح می‌شود این است که

آیا توقیف خودرو و حمل با جرثقیل توسط مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر مأموران انتظامی، چنانچه غیرقانونی باشد جرم محسوب می‌شود؟

مطابق با ماده 6 قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی مأموران راهنمایی و رانندگی به جز در موارد مصرح قانونی و موارد تصادفات منجر به جرح و قتل مجاز به توقیف وسیله نقلیه موتوری نمی‌باشند. ولی در عمل گاهی اوقات مأمورین راهنمایی و رانندگی بدون دلیل موجه مرتکب بزه توقیف غیرقانونی وسیله نقلیه می‌شوند  که در این صورت اشخاص می‌توانند نسبت به شکایت از راهنمایی رانندگی اقدام نماید.

وکیل کیفری قم

موارد توقیف و انتقال مجاز وسایل نقلیه  وسیله نقلیه کدام است

انجام حرکات نمایشی مانند تک‌چرخ زدن

تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت)

سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه

عبورازچراغ‌قرمز

حرکت به‌صورت مارپیچ

تجاوز به چپ از محور راه

توقف در محل پارک ممنوع (در صورت عدم حضور راننده)

توقف داخل پیاده‌رو

مجازات رانندگی بدون گواهینامه چیست

طبق ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی بیان می‌شود که هر فردی بدون داشتن گواهینامه یا مجوز رانندگی اقدام به رانندگی ماشین یا موتور کند برای بار اول در حبس تعزیری به مدت دو ماه یا جریمه نقدی به مبلغ یک میلیون ریال (۱۰۰ هزار تومان) یا هر دو جریمه می‌شود و در صورت ارتکاب دوباره به ۲ تا ۶ ماه حبس محکوم می‌گردد.

خواندن  مراحل دریافت بیمه بیکاری چیست

چگونه از انتقال خودرو به «پارکینگ» جلوگیری کنیم

وکیل خوب قم در این زمینه بیان می دارد مطابق تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی حمل خودرو با جرثقیل در حضور مالک خلاف قانون است

برابر با قانون در کلیه موارد، اگر قبل از حمل یا در حین حمل خودرو، مالک آن حاضر شود و تقاضای تحویل خودرو را نماید، مأموران مکلفند ضمن صدور قبض جریمه، خودرو را به وی تحویل نمایند.

مجازات مأمور پلیس‌راه در  صدور برگ جریمه به‌ناحق چیست

بر اساس تبصره ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در خصوص صدور برگ جریمه  غیرقانونی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی بیان داشته است که چنانچه مأموران پلیس به‌ناحق قبض جریمه صادر نمایند یا با علم و اطلاع‌گزارش خلاف واقع داده باشند، علاوه بر جبران خسارت وارده به جرم گزارش خلاف واقع محکوم خواهند شد

.همچنین چنانچه شخصی ادعا نماید مأمور پلیس راهور از وی رشوه دریافت نموده   یا تقاضای دریافت رشوه   نموده است می‌تواند از طریق مراجع قانونی مانند دادسرای نظامی شکایت خود را مطرح نماید.

شکایت بابت تأخیر در تحویل خودرو چگونه است

وکیل دادگاه کیفری یک در خصوص شکایت از نمایندگی خودرو به علت تأخیر در تحویل خودرو  توضیح می‌دهد

بسیاری از افراد  به‌اشتباه تصور می‌کنند که برای شکایت تاخیر در تحویل خودرو  می‌توانند به پلیس راهور مراجعه  نمایند ولیکن این موضوع در صلاحیت و عهدهٔ راهنمایی و رانندگی نبوده و نیست. شکایت علیه نمایندگی خودرو و دعوی برای دریافت خسارت افت خودرو از طریق  محاکم حقوقی پیگیری و قابل‌طرح است.

نمونه شکایت از مأمور راهنمایی و رانندگی

با سلام و احترام خدمت دادستان دادسرای نیروی های مسلح

با استحضار می­رساند:

در مورخه… اینجانب در هنگام عزیمت از شهر… به شهر… در اتوبان… با رعایت سرعت قانونی، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف گردیدم. پس از توقف و جویا شدن دلیل آن، مشتکی‌عنه بیان داشت که 20 کیلومتر بیشتر از سرعت قانونی تجاوز نمودید که پس از اعتراض به ایشان و درخواست مشاهده در دوربین ثبت تخلفی متحرک در خودرو مشارٌالیه، ایشان ممانعت نمودند. پس از اصرار اینجانب مشارٌالیه بیان داشت که مجبورم جریمه‌ات کنم و چاره‌ای نیست. حال با عنایت به شرح واقعه با چنین کیفیتی، و بنا بر اینکه هیچ‌گونه تخلف راهنمایی از جانب بنده حاصل نگردیده است، و با استناد به فیلم ضبط شده در دوربین راهنمایی رانندگی از آن مقام محترم پیگیری و تعقیب و مجازات خاطی را استدعا دارم.

شکایت خلافی ماشین

وکیل برای شکایت از راهنمایی رانندگی

در رابطه با شکایت از راهنمایی و رانندگی،  و یا هر ارگان خصوصی و دولتی دیگر پیشنهاد می‌شود حتماً به وکیل مراجعه نموده و یا با یک وکیل مشاوره نمایید. ضرورت مشاوره با وکیل به دلیل احقاق حق و ممانعت از تضییع حقوق شماست.

برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و غیرحضوری از وکیل  متخصص کیفری، می‌توانید از طریق برنامه‌های پیام‌رسان از مشاوره آنلاین وکیل پایه یک دادگستری بهره بگیرید

سؤالات متداول
  • چگونه می‌توان به جریمه رانندگی اعتراض کرد؟

شما از دو طریق اعتراض از طریق مراجعه به مرکز اجرائیات پلیس راهور و اعتراض از طریق مراجعه به مرکز پلیس +10 می‌توانید برای اعتراض به جرایم رانندگی اقدام کنید.

  •  امکان اعتراض  اینترنتی به جرایم رانندگی   وجود دارد؟

خیر. همان‌طور که در مقاله هم اشاره شد تنها می‌توانید از دو طریق مراجعه به پلیس +10 و مرکز اجرائیات پلیس راهور برای اعتراض به جرایم رانندگی اقدام نمایید.

  • نحوه اعتراض به جریمه عوارض آزادراهی چطور است؟

برای این کار پلاک خودرو خود را به شماره 100001531 پیامک کنید و درخواست بازبینی خود را ثبت کنید.

 

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها