جرم رابطه نامشروع از طریق ارسال پیامک

 رابطه نامشروع از طریق پیامک، عبارت است از این که زن و مردی نامحرم،با ارسال پیامک هایی با مضمون نامشروع و غیراخلاقی،با یکدیگر ارتباطه داشته باشند.اثبات جرم رابطه نامشروع از طریق پیامک،در صورت حصول علم قاضی از طریق دیدن محتوای پیامک ها احراز میگردد که در این صورت،مجازات رابطه نامشروع،شلاق تعزیری از یک تا 99 ضربه شلاق خواهد بود.
قانون مجازات اسلامی که مستند جرم انگاری جرایم میباشد از شرع مقدس استنباط میگردد و در راستای صیانت از نظم جامعه و امنیت خانواده ها،بسیار از اعمال روزمره در کشورهای دیگر را که آزادانه انجام میگردد ،نظیر شرب خمر یا مصرف مواد مخدر را جرم دانسته و برای این گونه اعمال مجرمانه،مجازات تعیین کرده است.
رابطه نامشروع،یعنی زن و مردی نامحرم،با یکدیگر،ارتباط برقرار کنند.یکی از طرق این ارتباط نامشروع،تبادل پیامک با محتوای غیراخلاقی و غیرشرعی میباشد.باتوجه به اینکه پیامک،از ادله اثبات دعوا در امور کیفری نمیباشد،بنابراین اثبات رابطه نامشروع از طریق  ارسال اس ام اس،تابع تشریفات و قواعد خاصی است که در ادامه نحوه اثبات و مجازات آن را توضیح خواهیم داد.

رابطه نامشروع پیامکی

طبق قانون هرگونه رابطه غیرشرعی زن و مرد نامحرم،جرم میباشد و در قانون مجازات اسلامی،از آن با عنوان رابطه نامشروع زن و مادون زنا نام برده شده است.بطور کلی رابطه نامشروع مادون زنا،عبارت از رابطه ای است که در حد خلوت و لمس کردن زن و مرد در یک مکان باشد.اگر زن و مرد نامحرم،رابطه جنسی با یکدیگر برقرار کنند ،بطوریکه آلت تناسلی مرد،تا ختنه گاه،در مقعد یا آلت تناسلی زن داخل گردد،زنا خواهد بود.

  • با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توسعه ارتباطات فردی در فضای مجازی،از طریق نرم افزارهای پیام رسان اجتماعی از قبیل واتس آپ ،تلگرام و … سوالی که مورد توجه است این میباشد که  آیا ارتباط پیامی،میان زن و مرد نامحرم،عنوان رابطه نامشروع دارد یا خیر ؟

       چگونه میتوان جرم رابطه نامشروع از طریق ارسال پیامک و زنا بوسیله پیام کوتاه را اثبات کرد و همچنین در صورت اثبات،این جرایم چه مجازات هایی دارند؟برای پاسخ دادن به جرم نامشروع بودن رابطه از طریق ارسال پیامک،میبایست به ماده 637 قانون مجازات اسلامی،رجوع کرد.

  • ماده 637 قانون مجازات اسلامی در مورد مجازات جرم رابطه نامشروع مقرر میدارد:هرگاه زن و مردی که بین آن ها علقه زوجیت نباشد،مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند،به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل،با عنف و اکراه باشد،فقط اکراه کننده،تعزیر میشود.
خواندن  شکایت از رباخواری و مجازت آن

          با توجه به ماده 637،احراز و اثبات جرم رابطه نامشروع از طریق ارسال پیامک،به محتوای پیامک ها و نظر قاضی بستگی            دارد.

       زیرا که قانون گذار،در متن ماده 637، مصادیق رابطه نامشروع مادون زنا(کمتر از زنا) را منحصر نکرده است و با توجه به قید         لفظ از قبیل در متن ماده،امکان افزودن هرگونه ارتباطی میان دو زن و مرد نامحرم به عنوان رابطه نامشروع ممکن دانسته           است.

  • اثبات جرم رابطه نامشروع از طریق ارسال پیام کوتاه
  • طریق اثبات رابطه نامشروع در قانون مجازات تعیین گردیده است و راه های اثبات آن طبق قانون عبارت است از:
  • چهار مرتبه اقرار زانی یا زانیه(کسی که مرتکب زنا گردیده است) به وقوع زنا
  • شهادت چهار مرد عادل یا سه مرد عادل و دو زن که بصورت همزمان،در محل وقوع زنا حاضر بوده و دخول را مشاهده کرده باشند.
  • علم قاضی
    سوال:اثبات رابطه نامشروع از طریق ارسال sms امکان پذیر است؟
    پاسخ:با توجه به اینکه در نظام حقوقی کشور ایران که بر پایه شرع مقدس اسلام میباشد،اصولا پیام کوتاه از ادله اثبات دعوا نمیباشد، و اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی و ارسال پیامک،به راحتی امکان نخواهد داشت ،زیرا که پیامک صرفاَ یک اماره میباشد که موجب حصول علم قاضی به ارتکاب جرم میگردد ولیکن،در پذیرش آن ها، الزامی وجود ندارد.
    علی ایلحال میتوان با استفاده از متن پیامک ها،برای اثبات رابطه نامشروع پیامکی،جهت حصول علم قاضی کمک گرفت زیرا که قاضی،با مشاهده و مطالعه متون و محتوای پیامک ها ،به غیراخلاقی و غیرشرعی بودن رابطه میان زن و مرد نامحرم، عالم میگردند.
    -لازم به ذکر است استعلام و اخذ پرینت متن پیام های برنامه های پیام رسان در فضای مجازی(از قبیل واتس آپ و تلگرام) برای اثبات رابطه نامشروع تابع قواعد ویژه ای میباشد.
  • برای استعلام پرینت پیامک ها، نیازمند دستور مستقیم مقام قضایی میباشد و برای استعلام پیام های برنامه های پیام رسان، از طریق پلیس فتا انجام میگردد که اغلب شاکی در ابتدای شروع به شکایت با پرینت اسکرین شات گرفته شده از متن پیامک شکایت خود را شروع میکند.مجازات رابطه نامشروع از طریق پیامکیبر اساس ماده 637 قانون مجازات اسلامی، مجازات رابطه نامشروع دون زنا که رابطه نامشروع پیامکی نیز یکی از اقسام آن می باشد، تا 99 ضربه شلاق تعزیری خواهد بود.
    این شلاق، قابلیت تبدیل به جریمه نقدی را دارد.
    وکیل رابطه نامشروع
خواندن  وکیل کیفری + وکیل کیفری خوب در قم + وکیل رایگان قم

بدلیل ضرورت و حساسیت و به دلیل اینکه طرح شکایت نامشروع و عواقب آن ممکن است ایجاد دردسر برای خود شخص شاکی داشته باشد. توصیه میگردد قبل از  طرح هرگونه شکایتی حتماً با یک وکیل  رابطه نامشروع پیامکی مشورت نمایید.نمونه رای رابطه نامشروع از طریق ارسال پیامک

رأی دادگاه بدوی

در خصوص اتهام 1) آقای م.ل. فرزند ر.، 31 ساله، اهل و ساکن تهران 2) خانم ف.ک. فرزند الف.، 27 ساله، اهل و ساکن شهرستان اندیمشک، هر دو آزاد به لحاظ صدور قرار قبولی کفالت، دایر به برقراری رابطه نامشروع غیرزنا، موضوع شکایت خانم ن.الف. همسر متهم ردیف اول با وکالت آقای م.ر.، خلاصتاً شاکی با ارائه متن پیامک های بسیار زشت و مستهجن ارسالی از سوی متهم ردیف دوم به متهم ردیف اول مدعی ارتباط نامشروع نامبردگان بوده و تقاضای صدور حکم محکومیت آنان را نموده است متهم ردیف اول شدیداً منکر ارتکاب بزه و رابطه بوده و خلاصتاً بیان داشته است که از خط همراه وی همسرش سوءاستفاده نموده است و اصلاً متهمه را نمی شناسد و هیچ پیامکی یا رابطه ای با خانم متهمه نداشته است. متهم ردیف دوم ضمن رد ادعای متهم و اقرار و اعتراف به این که پیامک ها از سوی وی ارسال گردیده و شخصی که طرف و مخاطب وی بوده آقای م.ل. بوده است و خلاصتاً بیان داشته است که چند سال قبل از طریق اینترنت و به صورت مجازی با مشارالیه ارتباط برقرار نموده و آقای متهم خودشان را مجرد معرفی کرده اند و این ارتباط خیلی زود قطع شده و مربوط به سال 86 بوده و پس از چند سال مجدداً وی (آقای ل.) این ارتباط را شروع کرده و چون آقای متهم دچار بحران روحی بودند اعتماد وی را جلب کرده و طبق خواسته وی به او پیامک فرستاده است و شدیداً از عملکرد خود نادم و پشیمان بوده و بیان داشته است که تا قبل از حضور در دادسرا وی را تاکنون ندیده و ملاقاتی هم با نامبرده نداشته است. شاکیه در پایان جلسه دادرسی رضایت قطعی خود را نسبت به متهمه اعلام و تقاضای مجازات همسرش را نموده است. با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه و مداقه در متن پیامک های ارسالی خانم ک. هر چند که عمل وی در حد ارسال پیامک با متن های مذکور بسیار مذموم و ناپسند بوده و از این حیث قابل سرزنش بوده و نیاز به توبه و درخواست عفو و بخشش از خداوند کریم دارد و صرف نظر از دفاعیات کاملا غیرموجه آقای متهم مبنی بر این که هیچ گونه رابطه ای در حد اقرار و اعتراف متهم دیگر با وی نداشته است، نظر به این که این دادگاه از متن پیامک ها رابطه فیزیکی مدنظر قانون گذار که در ماده 637 قانون مجازات اسلامی احصاء گردیده است احراز نمی نماید، فلذا به لحاظ عدم کفایت ادله اثباتی مستنداً به ماده 177 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری و رعایت اصل 37 قانون اساسی حکم برائت متهمان موصوف را صادر و اعلام می نماید. این رأی حضوری محسوب و ظرف بیست روز از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.
دادرس شعبه 1084 دادگاه عمومی جزایی تهران – توحیدلو

خواندن  جرم نزاع دسته جمعی

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها