نحوه شکایت از کلاهبرداری ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چیست

ارز دیجیتال یا رمزارز یا کریپتوکارنسی نوعی از سیستم پولی الکترونیک است که در این نوع از سیستم‌های پولی الکترونیک، هنگامی که ترانکش یا جابه‌جایی ارز انجام می‌گردد، نیازی به گرفتن تأییدیه از بانک مرکزی یا تأیید نمودن اشخاص ثالث در این بستر نمی‌باشد.

در حقیقت این تراکنش‌ها، در یک بستر مجزای دیگر به نام بستر بلاک‌چین، تأیید، ثبت و نگهداری می‌شوند. همچنین بستر بلاک‌چین، این تراکنش‌ها را علاوه بر تأیید، رمزنگاری نیز خواهد کرد. یکی از معروف‌ترین، مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین انواع ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین است.

نحوه شکایت ارز دیجیتال

شکایت  از فروشنده ارز دیجیتال و شکایت علیه صرافی ارز دیجیتال به دو طریق امکان‌پذیر است، یک روش حقوقی و از طریق طرح دادخواست  و دیگری روش کیفری و تنظیم شکوائیه در دادسرا محل وقوع جرم است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و توسعه فضای مجازی این روزها  معاملات بیت کوین بسیار گسترش پیدا کرده است و افراد زیادی در خریدوفروش و استخراج ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند.

همیشه در حوزه معاملات تجاری افرادی سودجو و کلاهبردار وجود دارند تا با استفاده از ضعف و دانش افراد تازه‌کار در فرصت مناسب و با ترفندهایی حساب بانکی افراد را خالی کنند. در این مقاله نحوه کلاهبرداری در ارز دیجیتال و نحوه شکایت از فروشنده ارز دیجیتال رو بررسی می‌کنیم.

صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال یک درگاه است که افراد ارزهای دیجیتال خود را از طریق این درگاه مورد معامله یا به‌نوعی رمزارز دیگر تبدیل می‌کنند. یکی از ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال این است که برای معامله نیازی به حضور فیزیکی در محل معامله نیست و تمام معاملات از طریق این صرافی انجام می‌گیرد.

 

شکایت ازر دیجیتال

دعاوی علیه صرافی ارز دیجیتال

وکیل بیت کوین دعاوی مطروح علیه صرافی‌های ارز دیجیتال  را در قالب عناوین زیر مورد بررسی و تعقیب قانونی  اعلام میکند:

  • خرید و فروش ارز‌های دیجیتال و تعهدنکردن به وظایف از سوی صرافی‌ها
  • فیشینگ، طرح‌های پانزی و اجاره حساب‌های صرافی
  • تخلف در خصوص مزرعه‌های استخراج ارز دیجیتال و توقیف ماینر‌ها
  • جذب سرمایه اشخاص از طریق تریدر‌ها به بهانه انجام معاملات ارز دیجیتال به نمایندگی از ایشان که به ضرر اشخاص خواهد بود.
  • ایجاد صرافی یا کیف پول تقلبی
  • فروش توکن‌های تقلبی

نحوه شکایت از صرافی ارز دیجیتال

چنانچه به هر طریقی از صرافی ارز دیجیتال شکایت دارید به چند روش می‌توان از آن صرافی شکایت نمود:

  •    مراجعه به کانون صرافان
  •    طرح دعوی حقوقی
  •    طرح شکایت از طریق بانک مرکزی
  •    طرح شکایت از طریق سازمان تعزیرات حکومتی
خواندن  اعتبار صدای ضبط شده در دادگاه

 طرح دادخواست حقوقی

اگر صرافی در مقابل فروش رمزارز مثل بیت‌کوین پولی از شما دریافت نموده باشد ولی ارزی به شما پرداخت نکرده باشد، موظف تمام پول پرداختی را به شما مسترد نماید و اگر از استرداد وجه استنکاف ورزد میتونید با مراجعه با مراجعه به دادگاه حقوقی دادخواست استرداد وجه علیه ایشان مطرح نمایید.

شکایت کیفری علیه صرافی ارز دیجیتال

به‌عنوان‌مثال شخص یا شرکتی ادعا می‌کند که ما سایت یا شرکتی قابل‌اعتماد هستیم و با ساخت کیف پول و سرمایه‌گذاری درآمد و سود زیادی خواهید داشت. در این نوع پرونده‌ها شکایت کلاهبرداری رمزارز به دادسرا ارسال و سپس برای کشف و شناسایی متهم به پلیس فتا ارجاع می‌شود.

چنانچه صرافی با استفاده از مانورهای متقلبانه از طریق ساختن کیف پول و روش‌های دیگر افراد را به کسب درآمد فراوان و سود فریب دهند و از این راه پول و اموال افراد را  اخذ نمایند می‌توان علیه صرافی متخلف شکایت کلاهبرداری رمزارز در دادسرا تنظیم نمود. این گونه صرافی‌های متخلف از همان ابتدا قصد کلاهبرداری را دارند و مال‌باختگان در این‌گونه شرایط می‌بایست به وکیل مجرب در خصوص بیت کوین مراجعه نمایند و از وی کمک دریافت کنند. در این شرایط مال‌باختگان، مضطرب و نگران بوده که حضور یک وکیل سرقت ارز دیجیتال خوب خواهد توانست. نگرانی‌های فرد را کاهش دهد و به تسهیل و تسریع روند پرونده کمک شایانی کند.

 مراحل شکایت از صرافی به بانک مرکزی

وکیل ارز دی جیتال  در خصوص نحوه شکایت از صرافی توضیح می دهد :برای این کار می‌بایست وارد سامانه بانک مرکزی شده به و در بخش ثبت شکایت و درخواست، شکایت خود را مطرح نمایید که لینک مستقیم آن برای شما درج گردیده است. با ورود به این لینک می‌توانید به طور مستقیم وارد بخش ثبت شکایت شوید. www. rm.cbi.ir/createrequest وارد شوید و بعد از ثبت شکایت خواهید توانست با کد رهگیری اخذ شده از روال رسیدگی و پیگیری آن آگاهی پیدا کنید.

       مجازات خریدوفروش غیرمجاز ارز دیجیتال

افرادی که بدون مجوز صرافی، اقدام به خریدوفروش ارز دیجیتال  می کنند چیست ؟

وکیل جرائم مرتبط با ارزهای دیجیتال پاسخ می دهد: بر اساس بند (ب) ماده ۱۴ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، بدون اخذ مجوز بانک مرکزی انجام هر گونه عملیات صرافی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی کاملاً ممنوع است؛ لذا درصورتی‌که کسی بدون کسب مجوز از بانک مرکزی  به انجام عملیات صرافی اقدام نماید بر اساس بند (ب) ماده ۱۴ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، به یک یا چند مورد از مجازات‌های تعزیری درجه ۶ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود. این مجازات‌ها شامل، جزای، محرومیت از حقوق اجتماعی، انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها و برخی محرومیت‌های متنوع دیگر است

خواندن  تدلیس در ازدواج

لزوم استفاده از وکیل در شکایت علیه فروشنده بیت کوین

همان‌طور که همگان اطلاع دارید طرح اقدام قانونی به دلیل پیچیدگی و ظرافت‌هایی که دارد نیاز به دانش و تجربه و اطلاع از دانش حقوقی دارد که وکیل بیت کوین با اطلاعات و تجارب خود در حوزه جرایم ارزی کسب نتیجه مطلوب نظر را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

شما می‌توانید با  دریافت مشاوره حقوقی رمزارز از وکیل متخصص بیت کوین تا  حد ممکن در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایید و مسیر درستی را برای طرح شکایت خود یا دفاع از اتهامات وارده به خود انتخاب نمایید.

 

وکیل بیت کوین

وکیل کلاهبرداری بیت کوین

وکیل کلاهبرداری ارز دیجیتال نه‌تنها عناصر مادی و معنوی و قانونی جرم کلاهبرداری خوب می‌شناسد؛ بلکه به انواع جرایم اینترنتی نیز باید آشنا باشد و بتواند جرم کلاهبرداری رمزارز را با عناصر جرم در قانون مجازات تطبیق دهد.

· نمونه شکایت‌نامه کلاهبرداری از دیجیتال

سلام‌علیکم؛ احتراماً اینجانب/ به وکالت از آقای / خانم ………………………. به استحضار می‌رساند: موکل با خرید ارز دیجیتال (بیت‌کوین) از طریق فضای مجازی مبلغ ریال طی فیش به‌حساب موجود در سایت در وجه مشتکی‌عنه واریز نمود پس از دریافت کدهای ارز دیجیتال متوجه نامعتبر بودن کدها و متواری شدن صاحب حساب شده است.

 

 نمونه رأی کلاهبرداری ارز دیجیتال

 شماره دادنامه: ۱۴۰۱۳۷۳۹۰۰۰۶۷۵۷۹۹۱ (مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۰۱)

 ((رأی دادگاه))

 در خصوص اعتراض آقای ا. ق و خانم ا. پ. هر دو با وکالت آقای س. ع. ن. نسبت به رای شماره مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۹ در پرونده کلاسه صادره از شعبه که به‌موجب آن نسبت به شکایت تجدیدنظر خواهان علیه خانم ف. ش. فرزند ج. با وکالت آقای ا. ب و خانم س. ا. خ. دائر به الف کلاهبرداری به مبلغ ۶۹۰ میلیون ریال موضوع شکایت خانم ا. پ. ب عضوگیری افراد (شکات) در سازمان موضوع شکایت تجدیدنظر خواهان با شرح و استدلال منعکس در رای بدین توضیح که حسب شکایت شکات که مدعی شده‌اند توسط متهمه تشویق و ترغیب شده‌اند که مبادرت به خرید سهام بورس خارجی و ارز دیجیتال نمایند تا از این طریق سودی عاید آنها شود و چون شخصاً قادر به خرید ارز دیجیتال و سهام بورس خارجی نبوده‌اند از متهمه در خواست نمودند که برای ایشان حساب کاربری ایجاد نماید و خریدوفروش را انجام دهند و به همین منظور مبالغی به‌حساب متهمه واریز نمودند و متهمه نیز مبادرت به خرید برای آنها نموده و حسب اظهارات شکات سودهایی نیز به حسابشان واریز شده است. ولی پس از مدتی که تقاضای استرداد اصل وجوه را نموده‌اند متهمه پاسخگو نبوده و نهایت منجر به طرح شکایت به شرح مذکور شده‌اند دادگاه با استدلال منعکس در رای و اینکه ادله و شواهدی قوی که منتهی به ترغیب فریبکارانه و مزورانه توسط متهمه جهت تحصیل و تصاحب مال شکات گردد. وجود ندارد و صرف سرمایه‌گذاری در بورس خارجی و خرید ارز دیجیتال نمی‌تواند عنصر مادی بزه موصوف باشد و علم و اطلاع شکات سرمایه‌گذار به وجود ریسک و مخاطره در سرمایه‌گذاری چنین بازارهایی عنصر فریب و اغفال و مانور متقلبانه را مخدوش می‌سازد و علم و اگاهی شکات از سرمایه‌گذاری در بورس خارجی دلیلی بر اراده شکات بر افعال متهمه بوده کمااینکه سود نیز دریافت نموده‌اند؛ لذا اقدامات انجام شده فاقد وصف کیفری و دارای خصیصه حقوقی است؛ لذا مستنداً به اصل ۳۷ قانون اساسی حکم برائت متهمه صادر گردیده که این رای مورد اعتراض وکیل شکات قرار گرفته و باتوجه‌به کیفرخواست صادره تقاضای نقض رای صادره را دارد و لیکن توجه به اینکه شکات چون متوجه ضرر خود شده‌اند طریقه شکایت کیفری را در پیش گرفته حال‌آنکه شکات چون با علم و اگاهی و سودآوری بیشتر وارد این معامله شده‌اند جهت مطالبه وجوه خود باید از طریق محاکم حقوقی اقدام نمایند؛ بنابراین به نظر این دادگاه نیز بزهکاری متهمه تجدیدنظر خوانده ثابت نیست بر رای صادره ایرادی نیست ضمن رد اعتراض مستنداً به بند الف ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری رای تجدیدنظر خواسته تأیید می‌شود. رای قطعی است.

خواندن  قانون پرداخت دیه به راننده مقصر + موارد پرداخت دیه از صندوق و بیت المال

نحوه رد مال در کلاهبرداری ارز دیجیتال

 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره رد مال (ارز دیجیتال) ناشی از جرم کلاهبرداری نظریه شماره ۷/۱۴۰۰/۱۶۲۳ مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۳ چنین بیان نموده است:

استعلام:

 چنانچه از طریق فعالیت در رمزارزهای خارجی مقداری ارز از کیف پول مال‌باخته به طور متقلبانه خارج شود، در مقام رد مال باتوجه‌به ماده ۱۹ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و ماده ۲۱۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اولاً، آیا متهم در مقام رد مال باید به مقدار آورده اولیه مال‌باخته محکوم شود یا مقدار ارزش ایجاد شده در لحظه و ساعت خروج از کیف پول الکترونیکی ملاک است؟

 ثانیاً، آیا محکومیت می‌بایست به مقدار ریالی وجه رایج کشور صورت گیرد یا عین ارز موضوع کلاهبرداری؟

 ثالثاً، در صورت تکلیف به رد عین ارز، چنانچه در مقام اجرا و رد مال، عین ارز خارجی و پایه ارزش آن وجود نداشته باشد، تکلیف چیست؟

 پاسخ:

 اولاً، با عنایت به مقررات مربوط از جمله ماده ۳۱۲ قانون مدنی و ماده ۷۴۱ قانون مجازات اسلامی (ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای مصوب ۱۳۸۸)، معادل آنچه از کیف پول الکترونیکی برده شده است، باید به مال‌باخته مسترد شود؛ از آن جا که مال موضوع سؤال مثلی تلقی می‌شود، دادگاه باید حکم به پرداخت ارز دیجیتال صادر کند و در صورت امتناع، با عنایت به این که معامله ارزهای دیجیتال بر اساس مقررات بانک مرکزی و تصویب‌نامه شماره ۵۸۱۴۴/ت ۵۵۶۳۷ ه مورخ ۶/۵/۱۳۹۸ هیأت وزیران در مبادلات داخلی رسمیت ندارد، لذا توقیف و فروش آن به‌وسیله اجرای احکام ممکن نیست؛ بنابراین در حکم مالی است که به آن دسترسی نیست و باتوجه‌به ملاک ماده ۴۶ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ قیمت آن به تراضی طرفین و در صورت عدم تراضی، بهای آن به قیمت یوم الاداء به‌وسیله کارشناس و خبره محاسبه و از محکوم علیه وصول و به محکوم له پرداخت می‌شود.

 

مشاوره حقوقی رایگان

سخن نهایی

برای پیگیری جرایم مربوط به ارزهای دیجیتال و طرح شکایات دراین‌خصوص می‌توان از طریق پلیس فتا و با راهنمایی وکیل متخصص رمزارز اقدام نمود؛ همچنین باتوجه‌به اینکه غالب این جرایم، دارای ماهیت مجازی و رایانه‌ای هستند، پیگیری قضایی آن‌ها از طریق دادسرای جرایم رایانه‌ای و فضای مجازی انجام خواهد شد.

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها