نحوه شکایت از کلاهبرداری ارز دیجیتال

نحوه شکایت ارز دیجیتال

شکایت  از فروشنده ارز دیجیتال و شکایت علیه صرافی ارز دیجیتال به دو طریق امکان‌پذیر است، یک روش حقوقی و از طریق طرح دادخواست  و دیگری روش کیفری و تنظیم شکوائیه در دادسرا محل وقوع جرم است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و توسعه فضای مجازی این روزها  معاملات بیت کوین بسیار گسترش پیدا کرده است و افراد زیادی در خریدوفروش و استخراج ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند.

همیشه در حوزه معاملات تجاری افرادی سودجو و کلاهبردار وجود دارند تا با استفاده از ضعف و دانش افراد تازه‌کار در فرصت مناسب و با ترفندهایی حساب بانکی افراد را خالی کنند. در این مقاله نحوه کلاهبرداری در ارز دیجیتال و نحوه شکایت از فروشنده ارز دیجیتال رو بررسی می‌کنیم.

رمزارز یا ارز دیجیتال  چیست

ارز دیجیتال یا رمزارز یا کریپتوکارنسی نوعی از سیستم پولی الکترونیک است که در این نوع از سیستم‌های پولی الکترونیک، هنگامی که ترانکش یا جابه‌جایی ارز انجام می‌گردد، نیازی به گرفتن تأییدیه از بانک مرکزی یا تأیید نمودن اشخاص ثالث در این بستر نمی‌باشد.

در حقیقت این تراکنش‌ها، در یک بستر مجزای دیگر به نام بستر بلاک‌چین، تأیید، ثبت و نگهداری می‌شوند. همچنین بستر بلاک‌چین، این تراکنش‌ها را علاوه بر تأیید، رمزنگاری نیز خواهد کرد. یکی از معروف‌ترین، مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین انواع ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین است.

خواندن  جرم رابطه نامشروع از طریق ارسال پیامک

صرافی ارز دیجیتال چیست

صرافی ارز دیجیتال یک درگاه است که افراد ارزهای دیجیتال خود را از طریق این درگاه مورد معامله یا به‌نوعی رمزارز دیگر تبدیل می‌کنند. یکی از ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال این است که برای معامله نیازی به حضور فیزیکی در محل معامله نیست و تمام معاملات از طریق این صرافی انجام می‌گیرد.

دعاوی علیه صرافی ارز دیجیتال

دعاوی مطروح علیه صرافی‌های ارز دیجیتال معمولاً در قالب عناوین زیر مورد بررسی و تعقیب قانونی است:

  • خرید و فروش ارز‌های دیجیتال و تعهدنکردن به وظایف از سوی صرافی‌ها
  • فیشینگ، طرح‌های پانزی و اجاره حساب‌های صرافی
  • تخلف در خصوص مزرعه‌های استخراج ارز دیجیتال و توقیف ماینر‌ها
  • جذب سرمایه اشخاص از طریق تریدر‌ها به بهانه انجام معاملات ارز دیجیتال به نمایندگی از ایشان که به ضرر اشخاص خواهد بود.
  • ایجاد صرافی یا کیف پول تقلبی
  • فروش توکن‌های تقلبی

نحوه شکایت از صرافی ارز دیجیتال به چه صورت است؟

چنانچه به هر طریقی از صرافی ارز دیجیتال شکایت دارید به چند روش می‌توان از آن صرافی شکایت نمود:

  •    مراجعه به کانون صرافان
  •    طرح دعوی حقوقی
  •    طرح شکایت از طریق بانک مرکزی
  •    طرح شکایت از طریق سازمان تعزیرات حکومتی

دادخواست حقوقی علیه صرافی ارز دیجیتال

اگر صرافی در مقابل فروش رمزارز مثل بیت‌کوین پولی از شما دریافت نموده باشد ولی ارزی به شما پرداخت نکرده باشد، موظف تمام پول پرداختی را به شما مسترد نماید و اگر از استرداد وجه استنکاف ورزد میتونید با مراجعه با مراجعه به دادگاه حقوقی دادخواست استرداد وجه علیه ایشان مطرح نمایید.

شکایت کیفری علیه صرافی ارز دیجیتال

به‌عنوان‌مثال شخص یا شرکتی ادعا می‌کند که ما سایت یا شرکتی قابل‌اعتماد هستیم و با ساخت کیف پول و سرمایه‌گذاری درآمد و سود زیادی خواهید داشت. در این نوع پرونده‌ها شکایت کلاهبرداری رمزارز به دادسرا ارسال و سپس برای کشف و شناسایی متهم به پلیس فتا ارجاع می‌شود.

خواندن  تعویض پلاک و مخفی کردن شماره پلاک خودرو+مجازات تعویض قطعات خودرو

چنانچه صرافی با استفاده از مانورهای متقلبانه از طریق ساختن کیف پول و روش‌های دیگر افراد را به کسب درآمد فراوان و سود فریب دهند و از این راه پول و اموال افراد را  اخذ نمایند می‌توان علیه صرافی متخلف شکایت کلاهبرداری رمزارز در دادسرا تنظیم نمود. این گونه صرافی‌های متخلف از همان ابتدا قصد کلاهبرداری را دارند و مال‌باختگان در این‌گونه شرایط می‌بایست به وکیل مجرب در خصوص بیت کوین مراجعه نمایند و از وی کمک دریافت کنند. در این شرایط مال‌باختگان، مضطرب و نگران بوده که حضور یک وکیل سرقت ارز دیجیتال خوب خواهد توانست. نگرانی‌های فرد را کاهش دهد و به تسهیل و تسریع روند پرونده کمک شایانی کند.

 مراحل شکایت از صرافی به بانک مرکزی به چه صورت است

برای این کار می‌بایست وارد سامانه بانک مرکزی شده به و در بخش ثبت شکایت و درخواست، شکایت خود را مطرح نمایید که لینک مستقیم آن برای شما درج گردیده است. با ورود به این لینک می‌توانید به طور مستقیم وارد بخش ثبت شکایت شوید. www. rm.cbi.ir/createrequest وارد شوید و بعد از ثبت شکایت خواهید توانست با کد رهگیری اخذ شده از روال رسیدگی و پیگیری آن آگاهی پیدا کنید.

  •        مجازات افرادی که بدون مجوز صرافی، اقدام به خریدوفروش ارز دیجیتال می‌نمایند چیست

بر اساس بند (ب) ماده ۱۴ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، بدون اخذ مجوز بانک مرکزی انجام هر گونه عملیات صرافی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی کاملاً ممنوع است؛ لذا درصورتی‌که کسی بدون کسب مجوز از بانک مرکزی  به انجام عملیات صرافی اقدام نماید بر اساس بند (ب) ماده ۱۴ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، به یک یا چند مورد از مجازات‌های تعزیری درجه ۶ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود. این مجازات‌ها شامل، جزای، محرومیت از حقوق اجتماعی، انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها و برخی محرومیت‌های متنوع دیگر است

لزوم استفاده از وکیل در شکایت علیه فروشنده بیت کوین

همان‌طور که همگان اطلاع دارید طرح اقدام قانونی به دلیل پیچیدگی و ظرافت‌هایی که دارد نیاز به دانش و تجربه و اطلاع از دانش حقوقی دارد که وکیل بیت کوین با اطلاعات و تجارب خود در حوزه جرایم ارزی کسب نتیجه مطلوب نظر را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

خواندن  شکایت از اداره برق و دریافت خسارت

شما می‌توانید با  دریافت مشاوره حقوقی رمزارز از وکیل متخصص بیت کوین تا  حد ممکن در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایید و مسیر درستی را برای طرح شکایت خود یا دفاع از اتهامات وارده به خود انتخاب نمایید.

وکیل کلاهبرداری بیت کوین چه اوصافی دارد

وکیل کلاهبرداری ارز دیجیتال نه‌تنها عناصر مادی و معنوی و قانونی جرم کلاهبرداری خوب می‌شناسد؛ بلکه به انواع جرایم اینترنتی نیز باید آشنا باشد و بتواند جرم کلاهبرداری رمزارز را با عناصر جرم در قانون مجازات تطبیق دهد.

· نمونه شکایت‌نامه کلاهبرداری از دیجیتال

سلام‌علیکم؛ احتراماً اینجانب/ به وکالت از آقای / خانم ………………………. به استحضار می‌رساند: موکل با خرید ارز دیجیتال (بیت‌کوین) از طریق فضای مجازی مبلغ ریال طی فیش به‌حساب موجود در سایت در وجه مشتکی‌عنه واریز نمود پس از دریافت کدهای ارز دیجیتال متوجه نامعتبر بودن کدها و متواری شدن صاحب حساب شده است.

سرقت ارز دیجیتال چیست

سرقت ارز دیجیتال  مشمول عناوین زیر  قابل‌پیگیری و تعقیب قانونی باشد و مجازات آن‌ها برای فرد سارق اعمال شود:

در سرقت رمزارز، دسترسی فرد سارق به رمزارزها در کیف پول (ولت) از طریق دسترسی به رمز عبور یا کلید خصوصی ولت، بدون اجازه مالک رخ می‌دهد.

قانون جرایم رایانه‌ای  چنین عملی را  مشمول جرم دسترسی غیرمجاز رایانه‌ای بوده و مجازات آن به شرح زیر خواهد بود:

« حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال تا ۸۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال یا هر دو مجازات مذکور ».

سرقت رایانه‌ای

سرقت رایانه‌ای از طریق ربودن داده‌های دیگران رخ می‌دهد.

مطابق با بند “ب” ماده 12 قانون جرایم رایانه‌ای (ماده 740 قانون مجازات اسلامی) است؛ مطابق ماده مذکور، مجازات این جرم، حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال تا ۸۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال یا هر دوی این مجازات‌ها – بسته به تشخیص قاضی پرونده – خواهد بود.

مشاوره حقوقی رایگان

سخن نهایی

برای پیگیری جرایم مربوط به ارزهای دیجیتال و طرح شکایات دراین‌خصوص می‌توان از طریق پلیس فتا و با راهنمایی وکیل متخصص رمزارز اقدام نمود؛ همچنین باتوجه‌به اینکه غالب این جرایم، دارای ماهیت مجازی و رایانه‌ای هستند، پیگیری قضایی آن‌ها از طریق دادسرای جرایم رایانه‌ای و فضای مجازی انجام خواهد شد.

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها