شکایت از اداره برق بابت قطعی برق و نوسان

شکایت از اداره برق و دریافت خسارت به دلیل قطعی‌های مکرر یکی از موارد شایع شکایت مردم از این اداره در فصل گرم سال است. موارد دیگر شکایت از اداره برق مربوط به افزایش تعرفه برق مصرفی است.

موارد شکایت از اداره برق

مواردی که باعث می‌شود مردم از اداره برق همچون سایر ادارات ناراضی باشند و اقدام به شکایت کنند متعدد  و فراوان است که در سطر زیر به چند دلیل شکایت مردم از اداره برق اشاره می‌کنیم:

  • قطع ناگهانی و مکرر برق

قطع مکرر و ناگهانی نیروی برق که منتهی به خاموشی سراسری می‌شود جز رایج‌ترین دلایل انتقادات و شکایات از اداره برق است  علی‌الخصوص قطع مکرر برق در فصول گرم که همه مردم نیاز مبرم به استفاده از سیستم‌های سرمایشی جهت سردکردن محیط اطراف خود و مواد غذایی دارند حجم بسیار زیادی از این نارضایتی‌ها و شکایت از اداره برق را شامل می‌شود که می‌تواند منتهی به ورود خسارات فراوان به مردم و کسب‌وکار آنان گردد.

  • افزایش تعرفه قبوض برق

تعرفه برق مصرفی در سال‌های اخیر مواجه به افزایش چشمگیر و بدون کنترل گردیده است که هر سال اداره برق به دلایلی که خود تشخیص می‌دهد تعرفه برق را افزایش می‌دهد  که این افزایش تعرفه برق مصرف‌کنندگان برق را که اغلب مصرف‌کنندگان خانگی هستند زندگی آنان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

  • قطع انشعاب برق به دلیل بدهی

به طور معمول اداره برق اخطارهای لازم را به مصرف‌کننده بدهکار جهت قطعی برق می‌دهد ولیکن گاهی اوقات بدون اخطار و اعلام قبلی مبادرت به قطع برق شهروندان می‌کند و وصل مجدد را منوط به پرداخت بدهی می‌نماید که این مورد نیز باعث نارضایتی می‌گردد.

شکوائیه علیه اداره برق

سامانه شکایت غیرحضوری از اداره غیر برق

چنانچه  مصرف‌کنندگان شرکت برق در خصوص نحوه ارائه خدمات برق‌رسانی، نقض قوانین و مقررات، عدم انجام‌وظیفه و یا ضعف در ارائه خدمات از شرکت‌هایی که عهده‌دار خدمات تأمین برق هستند شکایتی داشته باشند می‌توانند با مراجعه به سایت توانیر یا سایت سمات (سامانه مدیریت و ارزیابی خدمات برق توانیر) به آدرسhttps://www.tavanir.org.ir، شکایت و درخواست خود را به‌صورت غیرحضوری ثبت و پیگیری نمایند.

خواندن  جرم نزاع دسته جمعی

مرجع صالح رسیدگی به دعاوی مطالبه خسارت علیه شرکت توزیع برق

وکیل شکایت از اداره برق بیان می‌دارد بر اساس دادنامه شماره 9209970908900495 صادره از شعبه پنجم دیوان عالی کشور شرکت‌های توزیع نیروی برق در استان‌ها غیردولتی هستند و به دعوای خسارت علیه آنان باید در محاکم عمومی حقوقی رسیدگی شود و نه دیوان عدالت اداری. شکایت از اداره برق

شکایت بابت توهین کارمند اداره برق – شکایت بابت ضرب‌وجرح کارمند اداره برق

نحوه دریافت خسارات لوازم‌خانگی به دلیل قطع و وصل برق

مشترکانی که به دلیل قطع و وصل‌های مکرر برق به لوازم‌خانگی آنان خسارت وارد گردیده است نگران نباشند و این خسارت که به دلیل نوسان برق ایجاد گردیده است قابل‌جبران است. در قبوض برق مشترکین گزینه‌ای بنام حق بیمه درج شده است تا در صورت بروز حادثه‌ای برای وسایل برقی، افراد بتوانند خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی را از بیمه دریافت کنند. بر همین اساس شما می‌توانید در صورت بروز خسارات ناشی از مشکلات شبکه نسبت شرکت توزیع برق ادعای خسارت نموده و بنا بر قانون خسارت برق و قانون بیمه مشترکان، برای دریافت خسارت نوسان برق اقدام کنید.

مطالبه خسارت از اداره برق به دلیل سوختن وسایل برقی به دلیل نوسان برق

بر اساس قانون خسارت برق و تعهداتی که این شرکت در مقابل مشترکین دارد درصورتی‌که نوسان و ولتاژ شبکه برق خارج از محدوده استاندارد باشد و این امر باعث ورود خسارت به لوازم برقی و دستگاه‌های خانگی گردد، بیمه خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی به طور تمام‌وکمال پرداخت خواهد شد.

لازم به توضیح است اگر خسارات  و حوادث برق به دلیل عیوب موجود در شبکه داخلی مصرف‌کننده مثل سیم‌کشی غیراصولی ساختمان، انشعاب غیرمجاز برق حادث گردد، امکان دریافت خسارت نوسان برق از بیمه نخواهد شد.

 نحوه ثبت اعلام خسارت ناشی از نوسان برق

متقاضیان می‌بایست برای ثبت اعلام خسارت ناشی از حوادث نوسانات برقی در سامانه بیمه توانیر در سایت bime.tavanir.org.ir مراجعه و اقدام به ثبت خسارت نمایند.شکایت از اداره برق

دستورالعمل رسمی اعلام خسارت توانیر

بر اساس این دستورالعمل و به‌منظور پیگیری بهتر  از همه وسایل و تجهیزات آسیب‌دیده عکس و فیلم تهیه کرده و در آن طی اعلام زمان و ساعت بروز خسارت، مدارک و مستندات خود را کامل کنید.

طبق دستورالعمل رسمی اعلام خسارت توانیر مشترکین زیان‌دیده می‌توانند ظرف 15 روز از زمان وقوع حادثه، با رجوع به سامانهٔ خسارت مشترکین برق و بارگذاری مستندات پرونده خسارت، شامل تصویر آخرین قبض پرداختی یا تصویر صورت‌حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کارت ملی و تصویر اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل خسارت، نسبت به دریافت خسارت نوسان برق اقدام کنند.

نکته حائز اهمیت آن است طبق قانون خسارت برق، دریافت خسارت نوسان برق تنها مشمول مشترکین خانگی قانونی است و در صورت بروز حوادث مرتبط با برق‌دزدی، هیچ بیمه‌ای پرداخت خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی را برعهده نخواهد گرفت.

خواندن  قانون پرداخت دیه به راننده مقصر + موارد پرداخت دیه از صندوق و بیت المال

درصورتی‌که نوسانات برق منجر به آتش‌سوزی گردد، زیان‌دیده باید پس از این که دو عدد عکس از لوازم برقی آسیب‌دیده گرفت آن را ضمیمه گزارش آتش‌نشانی و گزارش کلانتری محل نماید و برای دریافت خسارت ناشی از قطع برق به شرکت توانیر مراجعه نماید. شکایت از اداره برق

در لیست موارد مربوط به دریافت خسارت بابت قطع برق باید خسارت پزشکی و نقص‌عضو را اضافه نمائیم. د. صورتی که نوسان یا قطعی برق منجر به خسارت پزشکی و نقص‌عضو  حادثه‌دیده علاوه بر مدارکی که در بالا بیان کردیم، تصویر،  اقدامات پزشکی و صورت‌حساب بیمارستان را به پرونده مطالبه خسارت از اداره برق اضافه نماید.

تنظیم لایحه آنلاین

سقف پرداخت خسارت ناشی از نوسانات برقی چقدر است

شرکت توانیر برای تأمین خسارت لوازم‌خانگی و آتش‌سوزی ناشی از نوسانات برق به ترتیب ۲۵ و ۹۵ میلیون تومان خسارت پرداخت می‌کند و محل تأمین منابع مالی خسارت برق از قبوض پرداختی مردم است.

شرایط شرکت توانیر برای پرداخت خسارت به مشترکان

  • انشعاب مشترک به‌صورت مجاز باشد نه غیرمجاز
  • مقصر نبودن مشترک در حادثه برقی که شامل سیم‌کشی معیوب و دست‌کاری کنتور است.
  • پرداخت خسارت تنها به تجهیزات خانگی تعلق می‌گیرد و موبایل، تبلت و شارژر در این دسته نخواهد بود.

مدارک موردنیاز برای دریافت خسارت از شرکت توانیر

  1. تصویر آخرین قبض پرداختی
  2. تصویر کارت کلی مشترک
  3. تصویر اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل خسارت
  4. ارائه فاکتور از تعمیرگاه مجاز به همراه مهر و امضا به‌منظور مشخص‌شدن میزان خسارت به تجهیزات.

خسارت برق کی پرداخت می‌شود

مجازات برق‌دزدی از پشت کنتور دیجیتال

بهترین وکیل کیفری قم اظهار می‌دارد طبق ماده ۶۶۰ قانون مجازات اسلامی مجازات برق‌دزدی به شرح زیر است:

“هـر کس بدون پرداخت حق انشعاب و اخـذ انشعاب برق مبادرت بــه استفاده غیرمجاز از برق نماید، علاوه بر جبران خسارت وارده بــه جزای نقدی معادل دوبرابر خسارت وارده محکوم خواهد شد و اگر مرتکب این جرم از مأمورین شرکت‌های مذکور باشد به حداکثر مجازات محکوم می‌گردد.”

توضیح آن که ماده 660 قانون فقط شامل جرم سرقت کابل برق نیست؛ بلکه شامل سرقت از آب و فاضلاب و گاز و همین‌طور تلفن نیز می‌شود.شکایت از اداره برق

مجازات سرقت کابل برق

وکیل خوب کیفری در قم بیان می دارد برابر با ماده 659 قانون مجازات اسلامی هر کس وسائل و متعلقات مربوط به تأسیسات مورداستفاده عمومی که به هزینه دولت یا با سرمایه دولت یا سرمایه مشترک دولت و‌ بخش غیردولتی یا به‌وسیله نهادها و سازمان‌های عمومی غیردولتی یا مؤسسات خیریه ایجاد یا نصب شده؛ مانند تأسیسات بهره‌برداری آب و برق و‌ گاز و غیره را سرقت نماید به حبس از یک تا پنج سال محکوم می‌شود و چنانچه مرتکب از کارکنان سازمان‌های مربوطه باشد به حداکثر مجازات مقرر‌ محکوم خواهد شد.

خواندن  شرایط ابطال علامت تجاری ثبت شده

 حکم دست‌کاری نرم‌افزاری در کنتور برق چیست

دستکاری کنتور

مطابق با ماده 6 قانون جرایم رایانه‌ای مرتکب جعل رایانه‌ای به حبس تعزیری از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یک‌صد میلیون ریال و یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.

مطالبه بهای اراضی محل عبور خطوط برق

شرکت برق در صورتی مکلف به پرداخت قیمت روز زمین محل نصب خطوط انتقال برق است که تصرف زمین منجر به انقطاع منافع گردیده یا به نحوی باشد که موجب خروج ملک از حیز انتفاع شود. در غیر این صورت شرکت برق مجاز به انتفاع مجانی از اراضی و املاک خواهد بود.شکایت از اداره برق

شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان تهران در دادنامه شماره 9309970220100659 مورخ 1393/05/25 ضمن تأکید این گفتار بیان نموده است:

حریم خطوط انتقال برق که قانون‌گذار در قانون سازمان برق ایران مصوب 1364 با عنوان حق ارتفاق از آن نام‌برده، مصداق کامل تصرف است نه حریم و حق ارتفاق چرا که با ایجاد حریم مذکور، مالک از هرگونه انتفاع و تصرف متعارف در ملک خود منع می‌شود و عرفاً ملک کاربری متعارف خود را از دست می‌دهد درحالی‌که حق ارتفاق با فرض بقای مالکیت ملک برای دیگری قابل‌تصور است. از طرف دیگر حق ارتفاق مذکور و ایجاد حریم عرفاً نباید موجب خرابی و سلب استفاده متعارف از املاک شود و درصورتی‌که این اقدامات و دامنه شمول آن‌ها به نحوی باشد که موجب تضرر مالک و سلب انتفاع متعارف از ملک شود، باید بهای روز آن پرداخت شود. شکایت از اداره برق

حریم کابل فشارقوی برای ساخت‌وساز چقدر است

  • الف) اگر کابلبرق فشارقوی قادر به انتقال 63 کیلووات انرژی الکتریکی باشد، ساخت‌وساز تا حریم 8 متری آن به‌صورت زمینی ممنوع است.
  • ب) درصورتی‌که کابلبرق فشارقوی جریان 132 کیلووات را از خود عبور دهد، ساخت‌وساز تا فاصله 9 متری از آن به‌صورت زمینی غیرمجاز است.

 مطالبه اجرت‌المثل از شرکت برق به دلیل عبور خط انتقال برق

نظر به اینکه تصرفات  اداره برق غاصبانه  محسوب نمی‌شود و عبور خط انتقال برق از ملک  اشخاص با اذن و تجویز قانون‌گذار و بر اساس ماده 18 قانون سازمان برق ایران انجام  می‌شود، بنابراین  محاکم  مالک زمین را مستحق دریافت اجرت‌المثل  نمی‌دانند.

اجرت المثل  اداره برق

 

همچنین شعبه 33 دادگاه تجدیدنظر استان تهران در دادنامه شماره 9309970223300884 در پرونده‌ای با خواسته  مطالبه اجرت‌المثل نصب دکل برق در ملک از اداره برق با استناد به  ماده 18 قانون سازمان برق ایران مصوب 1346/4/19 حکم بر بی‌حقی صادر نموده است.

مشاوره حقوقی برای شکایت از اداره برق

اگر از اداره برق به دلیل انجام تخلفات و عدم رعایت یک سری وظایف قانونی شکایت دارید، راه‌حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس‌های متنوع حقوقی سامانه شکایت 24 است.

اگر قصد دارید از اداره برق به دلیل قطعی برق و نوسان برق اقدام قانونی کنید یا به دلیل سوختن وسایل برقی قصد دریافت خسارت از اداره برق دارید پیشنهاد می‌گردد  از مشاوره وکیل شکایت از اداره برق استفاده نمایید.

وکیل شکایت از اداره برق اطلاعات حقوقی لازم در زمینه شکایت از اداره برق را در اختیار شما می‌گذارد.

وکیل شکایت از اداره برق

نمونه متن نامه شکایت از اداره برق

با سلام و احترام، به استحضار می‌رساند که اینجانب ………………………….. ، مالک ساختمان مسکونی به آدرس …………………………….. و شماره پلاک ………………….. هستم و به علت خراب‌شدن کنتور برق، در تاریخ ……………………… درخواست نصب کنتور را داشته‌ام.

پس از پرداخت کلیه هزینه‌های قانونی انشعاب کنتور مطابق اسناد و مدارک پیوست، متأسفانه تاکنون، تحویل کنتور توسط اداره برق، انجام نگرفته که این امر، سبب ایراد خسارت به اینجانب شده است. بدین‌وسیله، تسریع در صدور انشعاب کنتور را تقاضا دارم.

 

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها