جعل گذرنامه یا جرم استفاده از گذرنامه دیگران، از جمله جرایمی است که قانونگذار آن را جرم انگاری کرده و مرتکبین آن را در صورت شکایت شاکی خصوصی یا گزارش مدعی العموم و یا ضابط قضایی، با حکم مجازات شدیدی روبرو می کند.

گذرنامه یا پاسپورت یکی از مدارک شناسایی بسیار مهم افراد است که به‌وسیله آن اجازه خروج از کشور را دارند. به بیان دیگر خروج از کشور و ورود به کشور دیگری بدون استفاده از گذرنامه امکان‌پذیر نیست.جعل گذرنامه

به دلیل اهمیت پاسپورت و شرایط ویژه صدور برای افراد  همواره با چالش‌هایی در این زمینه از قبیل جعل گذرنامه یا استفاده از گذرنامه دیگران برای سفر مواجه هستیم.

رسول خیابانی بهترین وکیل کیفری در قم قصد دارد در ادامه این مطلب شما را با مجازات استفاده از پاسپورت دیگران آشنا کند. با ما همراه باشید.

مجازات استفاده از گذرنامه دیگران

وکیل  گذرنامه اظهار می‌دارد برابر با ماده 38 قانون گذرنامه هرکس از گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه متعلق به دیگری برای ورود به کشور یا خروج از آن استفاده نماید به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک سال محکوم می‌شود.

خاطرنشان می‌شود  مستفاد از دادنامه شماره  9209980286100421  شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر استان تهران در بزه دریافت گذرنامه از طریق ارائه مدارک جعلی، تنها مجازات جعل مورد حکم قرار می‌گیرد و تعیین مجازات جداگانه برای دریافت گذرنامه، فاقد وجاهت قانونی است.

حکم شرعی استفاده از پاسپورت دیگران

پرسش :ایام زیارت اربعین نزدیک است و فرصت کافی برای گرفتن گذرنامه موجود نیست. آیا بنده می‌توانم با گذرنامه برادرم با رضایت او به زیارت اربعین بروم؟ آیا رفتن به این زیارت منع شرعی دارد؟

پاسخ :

اگر برخلاف قوانین و مقررات و قرارداد باشد، جایز نیست و مسئولیت الهى دارد.

مجازات جعل گذرنامه چیست

نظر به این که گُذَرنامه یا پاسپورت  یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از سوی دولت‌ها برای شهروندانشان صادر می‌شود؛ بنابراین جعل پاسپورت نیز جعل یک سند رسمی محسوب می‌شود و مجازات جعل سند رسمی برحسب مواد 532 و 533 قانون مجازات اسلامی تعیین می‌گردد.

چنانچه جعل گذرنامه توسط کارمندان دولت یا مسئولان دولتی ارتکاب یابد متهمین علاوه بر مجازات‌های اداری و جبران خسارات وارده  به حبس تأدیبی از 1 تا 5 سال یا پرداخت شش تا سی میلیون ریال جریمه نقدی محکوم خواهند شد.

خواندن  شکایت از همسایه کبوتر باز + مجازات کبوترپرانی

اگر جعل پاسپورت توسط اشخاص عادی ارتکاب یابد متهم علاوه بر جبران خسارت به حبس تأدیبی از 6 ماه تا 3 سال یا جریمه نقدی سه تا هجده میلیون ریال محکومیت خواهد یافت.

وکیل جرم جعل اضافه می‌نماید استفاده از سند مجعول و اخذ گذرنامه به‌وسیله آن، مصداق تعدد معنوی جرم است.

جعل عکس گذرنامه چه مجازاتی دارد

جعل عکس پاسپورت زمانی اتفاق میفتد که شخصی با  ورود غیرمجاز به داده‌های تلفن همراه شما یا هک موبایل شما موفق به ذخیره کردن عکس شما گردد و با استفاده از این عکس اقدام به ساخت گذرنامه مجعول نماید.

وفق ماده 533 قانون مجازات اسلامی این عمل از مصادیق جعل و تزویر محسوب می‌شود و علاوه بر محکومیت بر جبران خسارات وارده   شش ماه تا سه سال حبس یا  ۳ تا ۱۸ میلیون ریال جریمه نقدی را دارد.

نحوه شکایت از جرم جعل گذرنامه چگونه است

درصورتی‌که جرم جعل پاسپورت  توسط مدعی‌العموم  گزارش نشده باشد و دارای شاکی خصوصی باشد شخص شاکی باید با مراجعه دفتر خدمات قضایی محل وقوع جرم شکایت خود را ثبت نماید. پس از ثبت شکوائیه جعل و ارسال به دادسرا و انجام تحقیقات قانونی جرم جعل و کافی بودن ادله قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده برای صدور کیفرخواست، نزد دادستان ارسال می‌گردد و پس از موافقت دادستان پرونده به دادگاه کیفری ارسال و در صورت کافی بودن ادله متهم محکوم به مجازات می‌گردد.

وکیل رایگان قم

نمونه شکواییه جعل گذرنامه

ریاست محترم دادسرای ناحیه …………..

با سلام

اینجانب ……………، فرزند………….، به کد ملی……………، شکایت خود، تحت عنوان جرم جعل پاسپورت، از جناب آقای ………….، فرزند …………….. را به شرح ذیل، خدمت آن مقام محترم، عرض داشته و تقاضای رسیدگی و صدور حکم جرم جعل گذرنامه، در خصوص متهم پرونده را از آن مرجع محترم، خواستارم:

در مورخ… /… /…، گذرنامه بنده، به شماره ……………. با گم شدن کیف مدارک، مفقود شد و در این خصوص اعلام مفقودی نیز نموده و در روزنامه نیز، آگهی داده‌ام و متأسفانه، طی اعلام پلیس مهاجرت تهران، در تاریخ… /… /…، مطلع شدم که جناب آقای …….. که پیش از این نیز، در پرونده شماره ……… و دادنامه شماره …………، به جعل اسکناس و کلاهبرداری، محکوم شده‌اند، با قراردادن نام و نام خانوادگی خود، در گذرنامه اینجانب و تغییر تصویر پاسپورت بنده و جایگزین‌کردن آن، با عکس خود، قصد خروج از کشور را داشته‌اند و در حین انجام این امر، دستگیر شده‌اند.

مجازات جرم ورود غیرقانونی به کشور

بهترین وکیل کیفری در قم تشریح می‌کند بر اساس ماده 35 قانون گذرنامه هر ایرانی که از نقاط غیرمجاز وارد کشور شده یا از کشور خارج شود به ۲ ماه تا یک سال حبس و یا جریمه نقدی از ۰۰۰ /۰۰۰ /۲۴ تا ۰۰۰ /۰۰۰ /۱۰۰ ریال محکوم می‌گردد.

خواندن  بهترین وکیل قم + وکیل خوب در قم

مجازات جرم  خروج غیرقانونی به کشور

به‌موجب ماده ۳۴: «هر ایرانی که بدون گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه از کشور خارج شود، به حبس از ۱ تا ۲ سال یا پرداخت جزای نقدی از یکصد هزار تا ‌پانصد هزار ریال محکوم خواهد شد.»

همچنین به‌موجب ماده 35 مکرر همین قانون هر ایرانی که بدون داشتن گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه بخواهد از مرز غیرمجاز خارج شود و به هنگام عبور دستگیر گردد، به یک ماه تا یک سال حبس یا پنجاه‌هزار ریال تا سیصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهد شده چنانچه مرتکب دارای گذرنامه و یا اسناد در حکم گذرنامه باشد، به حبس از یک ماه تا شش ماه یا جزای نقدی از پنجاه‌هزار ریال تا دویست هزار ریال محکوم خواهد شد.جعل گذرنامه

 مجازات عبور دهندگان اشخاص غیرمجاز از مرزهای کشور

‌وکیل کیفری قم اظهار می‌دارد هر کس، شخص دیگری را به طور غیرمجاز از مرز عبور دهد یا موجبات عبور غیرمجاز دیگران را تسهیل یا فراهم کند، بر اساس قانون  مجازات عبور دهندگان اشخاص غیرمجاز از مرزهای کشور مصوب سال 1367  مجرم است که به شرح آن در زیر خواهیم پرداخت:

ماده ۱ – هر کس دیگری را به طور غیرمجاز از مرز عبور دهد و یا موجبات عبور غیر
مجاز دیگران را تسهیل یا فراهم نماید، مجرم و به یکی از کیفر‌های ذیل محکوم خواهد
شد.
‌الف – درصورتی‌که عمل عبور دهنده مخل امنیت باشد چنانچه در حد محاربه و افساد
فی‌الارض نباشد به حبس از ۲ تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد.
ب – چنانچه شخص عبور داده شده از افراد ممنوع‌الخروج یا ممنوع‌الورود یا قاچاقچی
باشد مرتکب به ۲ تا۸ سال حبس و جریمه نقدی از ۲۵۰۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال محکوم خواهد
شد.
ج – چنانچه فرد عبور داده شده محکوم به کیفر یا متهم به جرمی باشد که رسیدگی آن در
صلاحیت دادگاه کیفری ۱ باشد، مرتکب به مجازات ۲ تا ۴ سال حبس محکوم خواهد شد.
‌د – درصورتی‌که فرد عبور داده شده غیربالغ باشد، مرتکب به حبس از ۳ تا ۵ سال
محکوم خواهد شد.
ه – در صورتی که عمل مرتکب غیر از موارد فوق باشد، مرتکب به حبس از ۱ تا ۳ سال
محکوم خواهد شد.جعل گذرنامه

شرایط خروج از کشور برای زن متأهل چیست

مطابق با ماده ۱۸ قانون گذرنامه زن برای خروج از کشور نیاز به اجازه کتبی همسرش دارد و خانم متأهل  ولو کمتر از 18 سال که باشد برای خروج از کشور به اجازه شوهر خود نیاز دارد. شوهر در هر زمانی که از اجازه خود منصرف شد می‌تواند با مراجعه به پلیس گذرنامه نسبت به جلوگیری از خروج همسر خود اقدام کند که در این صورت گذرنامه زوجه ضبط می‌شود.

مراحل ممنوع‌الخروج کردن زن

وکیل خانواده در قم   بیان می‌دارد همان‌طور که در  ماده 18  شرایط و مراحل  خروج زن از کشور را توضیح دادیم، زن شوهردار در واقع ممنوع‌الخروج است و برای دریافت گذرنامه و رفع ممنوع‌الخروجی نیاز به اذن شوهر دارد.

خواندن  صلح و سازش در دعاوی و شرایط آن

شوهر می‌تواند از خروج زن از کشور جلوگیری نماید مراحل این کار عبارت است از:

  • مراجعه به اداره کل گذرنامه و اتباع نیروی انتظامی در تهران و یا دفاتر گذرنامه در شهرستان‌ها.
  • همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و سند ازدواج.
  • ارائه درخواست ممنوع‌الخروجی زن توسط شوهر به اداره گذرنامه.
  • بررسی مدارک و صدور دستور ممنوع‌الخروجی.
  • تأیید ممنوع‌الخروجی و پرونده توسط رئیس اداره گذرنامه و ثبت در سیستم‌های رایانه‌ای.جعل گذرنامه

جعل گذرنامه

میزان عوارض خروج از کشور چقدر است

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ برای سفر عادی اول ۴۰۰ هزار تومان و برای سفرهای عادی دوم و سوم، به ترتیب مبلغ ۶۰۰ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان است.
این مبلغ برای سفرهای اول، دوم و سوم حج تمتع و عمره هم به ترتیب ۱۳۲ هزار تومان، ۱۹۸ هزار تومان و ۲۶۴ هزار تومان است.

مجازات ابطال گذرنامه و ممنوع‌الخروجی در جرایم مواد مخدر

مطابق با ماده 17 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر چنانچه اتباع جمهوری اسلامی ایران با هر قصدی اقدام به نگهداری، حمل یا قاچاق هر مقدار مواد موضوع این قانون به داخل یا خارج از کشور نمایند، از زمان قطعی‌شدن حکم به مدت یک تا پنج سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع‌الخروج می‌شوند و در صورت تکرار، به مدت پنج تا پانزده سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع‌الخروج می‌شوند. صدور هرگونه گذرنامه برای اتباع ایرانی که در خارج از کشور به سبب جرائم موضوع این قانون محکوم شده‌اند مشمول ممنوعیت موضوع این ماده است.

همان‌طور که از توضیحات ماده فوق مبرهن است ابطال گذرنامه و ممنوعیت خروج از کشور، صرفاً نسبت به افرادی که قصد واردکردن یا خارج‌کردن مواد مخدر به داخل یا خارج کشور را دارند، قابل‌اعمال بوده و تعیین این مجازات در خصوص نگهداری مواد مخدر، فاقد وجاهت قانونی است.جعل گذرنامه

برابر با نظریه مشورتی نظریه مشورتی 37/93/7 – 18/1/1393 ابطال گذرنامه و ممنوع‌الخروج نمودن محکومان موضوع ماده 17 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر (اصلاحی 1389) در زمره مجازات اصلی نیست و مجازات تکمیلی الزامی است که رعایت آن الزام قانونی است و قابل‌تبدیل، تخفیف و تعلیق نیست.

سؤالات متداول

مجازات جعل پاسپورت چیست؟

چنانچه یکی از اشخاص عادی جامعه مرتکب جعل گردد، علی‌رغم جبران خسارت وارد گردیده محکوم به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال یا جریمه نقدی سه تا هجده میلیون ریال خواهد شد.

مجازات استفاده از پاسپورت جعلی چیست؟

هر شخصی از پاسپورت جعلی با آگاهی از جعلی بودن آن استفاده کند، علاوه بر جبران ضرر وارد گردیده محکوم به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال یا به جزای نقدی ۳ تا ۱۸ میلیون ریال خواهد شد.

مجازات استفاده از پاسپورت دیگران چیست؟

هر فرد به جهت اخذ گذرنامه به اسم خود یا اسم دیگری اسناد و مدارک مغایر با واقعیت یا متعلق به دیگری را با علم و از روی عمد به مراجع مربوط تسلیم نماید محکوم به حبس تأدیبی از دو ماه تا شش ماه شده و چنانچه که عمل وی موجب صدور گذرنامه گردد، محکوم به دو ماه تا دو سال حبس تأدیبی خواهد شد.

 

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مدیر موسسه حقوقی و داوری کاتبان حقیقت

اشتراک در
اطلاع از
guest
عنوان را وارد کنید
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضاولی
رضاولی
8 ماه قبل

کامل و جامع بود.